Fredrik Leek, Jan Johansson - Tillväxtbloggen

Gutang – en oförverkligad idé eller en nationell verksamhet?

Ibland är det svårt att urskilja livsavgörande ögonblick samtidigt som de sker.  Vad är det som till exempel avgör att en till synes enkel affärsidé lyckas bli en nationell verksamhet? I en serie blogg-inlägg ska vi få reda på hur det gick till när familjen Braunander valde att starta företaget Gutang, som idag säljer barbecuesås i hela Sverige.

Under axelvaddarnas åttiotal jobbade Tobias Braunander på en restaurang i centrala Malmö. På menyn fanns den klassiska rätten Baby Back Ribs. En rätt som kräver en bra glaze och kanske ännu viktigare – en bra sås. Det blev Tobias mål. Han var inte nöjd med de såser som fanns, utan lät istället smaklökarna visa vägen när han komponerade en egen. Resultatet blev däremot mer än bara ett komplement till menyn. År 2019 hittar du familjeägda Gutangs barbecuesås i flera butiker över hela landet.

Vägen hit har dock varit långt ifrån spikrak. Vår kollega Joacim Braunander, Tobias son, beskriver tillfälligheterna som gjorde att familjen valde att starta företag i en serie blogg-inlägg här.

Under de närmaste månaderna kommer vi att få följa Gutangs resa i med- och motgång fram till idag. Vår förhoppning är att den ska inspirera småföretagare som står inför liknande situationer som Joacim och hans familj har stött på.

/Revenues-teamet

Gutang dubbelbild

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.