Fredrik Leek, Jan Johansson - Tillväxtbloggen

Gutang 4 – Hemma bra men borta bäst

Nu är det midsommarvecka och en av högtidsstunderna för grillning. För Gutang-familjen höll lanserings-sommaren på att ploppa-bort helt efter ett oförklarligt fel. Här berättar Joacim mer om vad som gick snett och hur de löste det.

Efter en lång och orolig vår då vi inte visste om vi skulle ha någon sås att sälja eller inte så kom äntligen beskedet. Vi var mitt i säsongen då vi fick svaret, första veckan i juni 2017. Och svaret som kom var både positivt och negativt.

Det visade sig att de tomater som användes till chilisåsen inte hade tvättats ordentligt vilket skapade en reaktion med andra kryddor som i sin tur fick såsen att oxidera och svälla vilket gjorde att locken på burken ”exploderade”. Fördelen var att det inte var något som var farligt eller skadligt att äta. Nackdelen var att det inte fanns några garantier för att det inte skulle hända igen.

Det fanns vissa steg för att minimera risken och vi funderade även över alternativet att hitta en extern produktion. Vi bestämde oss för att påbörja letandet utav en extern tillverkare.

Vi lyckades under sommaren att tillverka såsen utan fler missöden men då började det riktiga arbetet. För att hitta en leverantör som gjorde såsen som vi ville hade vi några önskemål:

  • Producera mindre kvantiteter (många tar bara 5 ton och upp åt gången)
  • Kvalitet på såsen – den skall smaka exakt likadant som vår
  • Bra kemi – möjligheten att skapa en bra relation mellan tillverkaren och oss
  • Pris – det måste vara ett rimligt pris för både oss och i slutändan vår kunder
  • Design – har de möjligheten att tillverka samma typ av burk, lock m.m.

Läs mer om processen att hitta rätt leverantör här: Gutang-historien-om-en-bbq-sås-del-4

När vi till sist hittat en ny tillverkare så släppte en stor press och oro från oss. Nu hamnade vi i en ny situation: hur mycket skall vi satsa? Nu fanns det i realiteten inte några begränsningar och nu blev vi plötsligt satta i en situation där vi har möjligheten att växa mer än vi hade förut. Då uppstod frågor som:

Hur stora vill vi bli?
Hur stora kan vi bli? – vad krävs för att nå det?
Hur funkar det med frakt – vid detta tillfälle betalade vi mycket för frakt (mer än idag) vilket medförde att vi gjorde privata leveranser, dvs vi körde själva fram och tillbaka till våra återförsäljare själva.

Ett problem löst och nya uppstår! Dessa frågor kommer jag att diskutera mer i nästa avsnitt!

/Joacim

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.