Rickard norberg

Vad vill Kd i vilhelmina? – handlingsprogram del 4 Skolan

Jag fortsätter nu på den serie som jag påbörjat tidigare med att skriva om delar ur det handlingsprogram som finns inför valet den 14 september. idag kommer det att handla om skolan och de delar i vårt program som berör utbildning. Så här står det i programmet.

Ur handlingsprogrammet.

Skickliga lärare ska ges god löneutveckling. Låt lärare vara lärare, minska den administrativa bördan…Kd anser att skolpsykolog och skolkurator är ett viktigt stöd som fodrar ytterligare satsning…

Jag arbetar själv inom skolan sedan 15 år tillbaka och vet hur mycket personalen på skolan sliter för att ge eleverna så goda förutsättningar som möjligt för att lyckas med sina studier. Dock har lärarna under lång tid fått allt mer administrativa och sociala uppgifter som inte direkt är kopplade till deras lärarutbildning. Allt mer ska dokumenteras och lärarna har även ett allt större ansvar rörande uppgifter som borde ligga på andra professioner med rätt utbildning, tex skolkuratorer, skolpsykologer och skolsköterskor. En sådan förändring skulle göra lärarens roll mycket mindre splittrad.

Därför är det rimligt att en del av de uppgifter som i dagsläget ligger utanför de som är direkt kopplade till undervisningen sköts av de yrkesgrupper som har rätt utbildning och erfarenhet för dessa arbetsuppgifter. Bland annat därför vill KD se över resurserna för skolpsykologer, kuratorer och skolsköterskor. En ytterligare anledning till ökade resurser för dessa professioner inom skolan är undersökningar som tydligt visar att allt fler elever mår dåligt. Viktigt att dessa elever får det stöd som de har rätt till och behöver.

När det gäller resultaten i skolan är Vilhelmina är de varierande om man jämför med andra kommunen i landet. När det gäller behörighet från grundskolan att söka ett nationellt program på gymnasiet ligger vi för lågt och vad det beror på måste analyseras vidare. Dock ligger vi ganska bra till när det gäller elevernas sammanlagda betygssnitt.

Ett område som Vilhelmina ligger mycket bra till och som väldigt sällan uppmärksamma i medias mycket vinklade rapportering är hur Vilhelminas lärare sätter slutbetygen i årskurs nio i förhållande till resultaten på Nationella proven. Många kommunen med väldigt höga genomsnittliga meritpoäng på sina elever sätter slutbetyg som ligger långt över det resultat som nationella provet visade, tex D på nationella provet blir C eller B i slutbetyg.

I flera av våra grannkommuner skiljer det mellan 30-40% i vissa ämnen mellan provresultat och verkligt satt betyg i ett ämne. Detta faktum har en stor påverkan på skolans genomsnittliga meritvärde. I en klass med 20 elever har alltså 6-7 st högre slutbetyg än nationella provet visade. Detta faktum gäller även för en del friskolor i de större städerna, där konkurrensen om eleverna är hårdare. Längst ner i detta inlägg har jag tagit statistik från skolverket som visar på det jag sagt i texten ovan, dvs att Vilhelminas lärare i betydligt högre grad än riket i övrigt sätter det betyg som eleven fått på det nationella provet i slutbetyg. Detta tycker jag visar på en hög professionalism hos Vilhelminas lärare.

Ett tydligt exempel från vårt närområde kring skillnaden mellan provbetyg och slutbetyg är Storumans siffror från det senaste redovisade året 2013. I svenska hade eleverna i årskurs nio 35,3 procent högre slutbetyg och vad nationella provet visade. I matematik var den skillnaden hela 42,9 procent och i engelska 17,1 procent. Jämför gärna det med Vilhelminas resultat nedan.

Jag hoppas att jag genom detta inlägg kan sprida en mer rättvisande bild av skolan i Vilhelmina. Det finns saker som vi tillsammans både lärare, elever och föräldrar måste arbeta vidare med, men också många områden där vi ligger bra till bla. hur våra lärare sätter sina betyg i förhållande till nationella provet.

Om vi i kristdemokraterna får ert förtroende den 14 september kommer vi att fokusera ännu mer på skolan och dess verksamhet. Att lärarna har de verktyg som behövs för att kunna bedriva en god pedagogisk undervisning är en förutsättning för Vilhelminas framtida utveckling.

 

Tabell från skolverket.se. Skillnad provbetyg och slutbetyg, Matematik och engelska

Svenska Matematik Engelska Svenska som andraspråk




Antal 
elever 
Antal 
elever med
provbetyg  och  slutbetyg
Andel (%) elever med lägre,  lika eller högre slutbetyg   jämfört med provbetyget Antal 
elever 
Antal 
elever med
provbetyg  och  slutbetyg
Andel (%) elever med lägre,  lika eller högre slutbetyg   jämfört med provbetyget Antal 
elever 
Antal 
elever med
provbetyg  och  slutbetyg
Andel (%) elever med lägre,  lika eller högre slutbetyg   jämfört med provbetyget Antal 
elever 
Antal 
elever med
provbetyg  och  slutbetyg
Andel (%) elever med lägre,  lika eller högre slutbetyg   jämfört med provbetyget




Lägre Lika Högre Lägre Lika Högre Lägre Lika Högre Lägre Lika Högre
Riket, Samtliga 85 206 81 181 10,4 66,4 23,1  94 389 86 704 5,3 74,1 20,6 94 389 87 663 18,4 73,8 7,8 9 183 7 508 6,6 64,0 29,4
Riket, Kommunal 71 276 67 960 10,4 66,5 23,1  79 586 73 051 5,1 74,2 20,7 79 586 73 727 18,4 74,0 7,6 8 310 6 699 6,4 64,1 29,5
Riket, Fristående 13 930 13 221 10,6 66,3 23,1  14 803 13 653 5,9 73,6 20,4 14 803 13 936 18,3 72,9 8,7 873 809 8,3 63,0 28,7
Kommun, Samtliga 65 63    4,8  84,1     11,1 73 66   7,6      87,9  4,5 73 65 10,8 84,6 4,6 . . . . .
Kommun, Kommunal 59 58  5,2 82,8  12,1 67 62  8,1 88,7  3,2 67 60 11,7 85,0 3,3 . . . . .
Kommun, Fristående . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kommunala skolor
Hembergsskolan 48 47 6,4 80,9  12,8 56 51 5,9 90,2 3,9 56 50 12,0 84,0 4,0 . . . . .

2 kommentarer

  1. Göran Jonzon

    Bra RIckard att du lyfter fram denna fråga !
    Fast nog kan man tycka att det är en smula märkligt att dessa siffror så totalt lyst med sin frånvaro under all mediarapportering om hur illa Vilhelmina ligger till på skolfronten ?!
    Medan andra fuskar sig till högre resultat, tar Vilhelminas lärarkår ett ansvar för att betygen ska spegla det verkliga resultaten som eleverna uppnått !!
    Anmärkningsvärt är ett understatement och återigen ser vi prov på vad den ytliga och slarviga mediarapporteringen kan åstadkomma i form av orättvis bad-will.

    Det gör inte slutresultatet bättre för just Vilhelmina, men visar på att fenomenet med dåliga skolresultat har ett djupare och bredare orsakssamband, än vad som framgår genom den låga rankingen som drabbar de rättrådiga i allmänhet och kanske VIlhelmina i synnerhet.
    Hur man ska komma tillrätta med oviljan att lära är det heta ämnet för dialogen med föräldrarna ihop med eleverna.
    Det vore kanske en idé för skolledningen att samla föräldrarna till ett djupare samtal kring vad de vill ha ut av skolan och deras eget engagemang och ansvar ?

  2. Ronny Thellbro

    Skolan behöver få större och konkret uppmärksamhet vilket vi också anger i vår valplattform. Vad jag undrar över är den satsning på riktade lärarlöner som getts av regeringen. Har Vilhelmina nyttjat de anslag som avsatts för att höja dessa löner? Avsikten är att särskild kompetens och erfarenhet ska premieras på detta sätt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.