Men hur är det egentligen?

Flera medier rapporterat om att återkraven från Försäkringskassan är orsakade av felaktig handläggning. Och Lennart Holmlund är reptilsnabb med sin bedömning, han bedömer att personalen måste utbildas.

Problemet beror inte på inkompetens men visst kan det finnas ett visst utbildningsbehov. Men min bedömning från insidan är att det ibland är svårigheter att få allt rätt när tidspressen är stor, att det kan vara svårt att registrera rätt när man är under press och att systemet är manuellt. Men tack och lov har vi anställda som gör utbetalningskontroller och kontrollerna visar att det blir färre och färre fel.
 
Totalt skickas 140 000 återkrav ut per år och vissa av dessa beror på att Försäkringskassan handlagt fel från början, alltså den mänskliga faktorn.
 
Personalen på Försäkringskassan gör ett kvalitativt arbete och Försäkringskassan har kontinuerliga kvalitetsuppföljningar för att hitta ev. misstag och det är en garant för att alla skall få rätt ersättning.
 
Och ja Lennart, Försäkringskassan korrigerar åt båda håll.  
 
45 miljoner utbetalningar varje år och andelen återkrav som Försäkringskassans personliga handläggare själva är orsak till är 0,08 procent. Så bedöm själv!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.