Rusta upp Inlandsbanan

Ett fiskföretag i Norge vill frakta fisk på Inlandsbanan. Men banan måste rustas upp för att tåla tyngre transporter. De dryga 8 miljarder som det skulle kosta är väl investerade pengar och ska ser i relation till vad snabbtågen i södra Sverige kommer att kosta, 250 miljarder+. En upprustning av Inlandsbanan skulle ge en behövlig injektion till inlandet och ge förutsättning till okade godstransporter, där virke, skogsflis och malm kan transporteras på järnväg istället för på lastbil.

2 kommentarer

  1. Jörgen K

    Den dagen Georg Andersson (S) skrev under avtalet att bygga bron till Danmark så slogs den sista spiken in i kistan för inlandsbanan. Det är nu snart 30 år sedan, så när som på ett år och allt från dess har staten tagit allt från bansträckan som ens i närheten kunde klassas som ansvar.

    Om staten skulle för en liten summa rusta järnvägen och därefter lägga trafikplikt för både passagerare och gods skulle tvärbanorna och hela inlandssträckningen erhålla en nystart.

    Liten summa, jämför med Botnia- och Norrbotniabana så skulle endast 1/6 del av den satsningen väl betalt för upprustning av hela inlandsbanans sträckning. Små summor med andra ord i sammanhanget!

    Plötsligt skulle förutsättningarna radikalt förändras för företag och enskilda vilket gav framtidstro och expansion. Det skulle definitivt vara en konkret politik som gav helt rätt signaler.
    Pratar man om att ge tillbaka, med tanke på vad området som inlandsbanan trafikerar gett till statskassan över alla dessa år så skulle kostnaderna endast vara nålspengar……..

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Staten sprättar iväg stora summor på olika projekt som i slutändan inte ger några stora effekter. Rejäla satsningar på infrastrukturen, som Inlandsbanan, skulle ge betydligt större effekt på utvecklingen i Inlandet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.