Flyget behövs

Inrikesflyget har stor betydelse för landets utveckling. På längre avstånd där inte järnvägsförbindelser finns med rimliga restider måste tillgång till flyg säkras. Det är fel att lägga ner Bromma flygplats när inte alternativ säkrats. Det tar årtionden med alla tillståndsprocesser innan en ny bana finns på plats i Arlanda. Att Mp vill avveckla Bromma är ju ingen nyhet. Det visste ju alla som ville ha in dem i regeringen. Inklusive Centerpartiet.

7 kommentarer

  1. Jörgen K

    Det bedrövligaste i kråksången är att Mp proklamerat att alla stöd skall även dras in till flygplatser utanför de helstatliga. Även S verkar vara med på noterna…..

    Här kommer även traflikplikten vara i farozonen, den beslutas i fyraårsperioder vilket gör det möjligt att ”lägga ner” Vilhelmina och Lycksele som exempel.

  2. ivar

    Varför ska vi skattebetalare bekosta en lokalflygplats för stockholmare? Det är bara 3 norrländska städer som har flyglinjer dit, nämligen Östersund, Skellefteå och Umeå. De har även linjer som går till Arlanda. Sedan så har de 9 linjer som går till södra och västra Sverige samt 1 linje till Bryssel. Det är bättre att lägga pengarna som Bromma kostar på flygplatserna i glesbygden.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Ja men flyget från glesbygden måste ju ha någonstans att landa om man lägger ned Bromma. Det tar säkert mer än 20 år att bygga ut Arlanda. Det regeringen med MP i spetsen vill är ju att strypa flyget. Bromma behövs till dess att Arlanda byggts ut. Dags för en framtidsplan för hur flygplatserna i glesbygden ska utvecklas.

  3. Brorson

    Det behövs ingen utbyggnad av Arlanda. Problemet är att man började bygga bana 3, innan miljöprövningen var klar. Detta trots att störningarna från bana 3 drabbar färre än störningarna från bana 1. Och givetvis mycket mindre än störningarna från Bromma. Varför värre störningar från Bromma och bana 1 på Arlanda tillåts än användning av bana 3 på Arlanda, om de används som avsett, beror på nya miljölagar.

    Samt på att Upplands Väsby kommun, som vill bygga ett nytt bostadsområde norr om motorvägen, d.v.s. ännu närmare flygplatsen, helt motsätter sig användningen av bana 3, varför erforderliga tillstånd fortfarande saknas. Att Upplands Väsby kommun behöver mark till nya bostäder, helst nära flygplatsen, beror naturligtvis på närheten till flygplatsen, att många bor i Upplands Väsby.

    Flygplatsledningen menar att flygplatsen är ett riksintresse, vilket kommunens expansionsplaner inte är, men har hittills inte fått gehör för denna sin åsikt. Kommer inte bullret från motorvägen att störa den planerade nya bebyggelsen? Eller är man rädd för att de boende ska störas av två bullerkällor, den ena (motorvägen) söder om den planerade nya bebyggelsen, och den andra (flygplatsen) norr om densamma.

    Den enda förnuftiga lösningen är varken fortsatt drift av Bromma, eller en fjärde bana på Arlanda, utan ett stopp för den planerade nya bebyggelsen norr om motorvägen. Nostalgi-bevarande av Bromma är lika dumt.

  4. Jörgen K

    Det är märkligt att Bromma som normalt snurrar 1,5 miljoner passagerare inte ska kunna gå med skälig vinst så alla förblev nöjda. Med 15 tusen passagerare är Vilhelmina 100 gånger mindre men (S) hävdar med ”brehängslen” att det är vinst för kommunen, trots alla röda siffror……….

    Så frågan är vad de egentliga skälen är, Bromma ska bebyggas med bostäder kan vara en…eller vindkraftverk är en logisk lösning då Stockholm behöver ström…. Kommunen VILL HA en flygplats, kan vara komplex eller något annan besvärlig åkomma, men utan trixande i boksluten skulle beslutet att lägga ner den vara nära förestående……..

    • Brorson

      Skillnaden mellan Bromma och flygplatser ute i landet är att de ligger i andra änden av en flyglinje från Stockholm. Jag tycker också att man ska bygga en vindkraftpark på Bromma-fältet. Jag föreslår också att man höjer Mälarens yta med ett par meter för erhållande av fallhöjd vid Mälarens utlopp i havet i centrala Stockholm. Och att det sedan byggs ett vattenkraftverk där Rosenbad (statsministerns tjänstebostad) nu ligger, som levererar el när det inte blåser. Fallhöjden i Stockholms ström, som är ett av södra Sveriges största (mätt i kbm / sek) outbyggda vattendrag, är nu bara en 40 – 50 cm.

      Bostäderna, som MP vill bygga på Bromma-fältet, kan ju i stället byggas i andra änden av flyglinjerna från Stockholm. Arlanda har redan tillräcklig kapacitet, om om inte Upplands Väsby kommuntillåts fortsätta hindra användningen av bana 3 på Arlanda. Det nya bostadsområdet norr om motorvägen genom Upplands Väsby behövs ju inte heller, om man i stället satsar på resten av landet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.