Sänk elskatten

Elkonsumenter drabbas hårt av regeringens misslyckade energipolitik som medför rekordhöga elpriser och rekordhöga elräkningar. Men regeringen säger nej till Moderaternas förslag att sänka den orättfärdigt höga elskatten och skatten på skatten som drabbar vanligt folk hårdast. Industrier hotas av nedläggning på grund av det höga elpriset.Men regeringen säger fortfarande nej till sänkt skatt av troligen ideologiska skäl. Nu tvingas man erkänna problemet med höga elpriser och utlovar kompensation.Men man saknar lösningar på grundproblemet att Sverige har en energipolitik som driver upp elpriserna.

16 kommentarer

  1. Leif

    Konsumenter som gör felaktiga val drabbas. Fan att folk inte fattar.

    Konstigt att jag har samma elräkning nu som i somras, va fan kan det bero på. ja inte är det någon annans förtjänst, kanske inte är lika dum i huvudet som många andra, inkl du?

  2. edor Vilhelmina

    Men vindkraften går som tåget nu. Idag milt och blåsigt, kan det bli bättre. Synd att inte samma gäller när kylan slår till och vi verkligen behöver strömmen. Då står vindkraften stilla.
    Det är bra med konkurrens även inom politik. Nu blir regeringen ”tvingade” kompensera elnätskunder med över 2000 kWh/mån. Jag vet att M hade förslag på en annan lösning och det var den som egentligen drog igång det här.
    Energiministern framhöll ändå att vi energiuttagen blir högre med den elektrifiering som pågår. Lösning ska bli genom havbaserad vindkraft och större överföringskapacitet på nätet. Under förstått mera uttag från och en gemensam prisnivå över landet. Det framgick också att regeringen har redan gjort flertaliga åtgärder för att kompensera fördyringar på elen. Bl a höjda bostadsbidrag till pensionärer?? När har pensionärer bostadsbidrag och som kan bo i eget boende och att själv betala sin el? Det var det dummaste jag både sett och hört.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Ryckigheten i elproduktion och elpriser när det åker upp och ner son en jojo är ju ohållbar.

  3. Brorson

    El ingår inte i bostadsbidraget till pensionärer, Man måste själv ansöka om bostadsbidrag. Det är många som inte ansöker, fastän de har rätt till bidraget, S-debattör vill straffa folk, som är dumma i huvet, för att de är dumma i huvet. Vilket förakt för de egna väljarna, hos dessa S-debattörer!, M-förslaget om sänkt elskatt är kanske inte det bästa på lång sikt, men det bästa på kort sikt. Och dessutom administrativt enkelt. Finansministern verkar vara försiktigt positiv och pekar på att staten redan har fått in oväntat stora skatteintäkter.

    På lång sikt behövs ett tydligt nej till fortsatt utbyggnad av vindkraften, ett lika tydligt ja till ny kärnkraft och ett mycket bestämt nej till ett gemensamt elpris i hela EU. Svenska elkonsumenter ska inte betala för att Tyskland har gjort sig beroende av rysk naturgas.

    Visste ni för resten att den vanligaste längden på svenska godståg, inte minst på Norra stambanan, är 640 m, att förlängning till 750 m planeras och att inga mötesplatser på Inlandsbanan har längre mötesspår än 450 m? Det första, som bör göras, är alltså att förlänga mötesspåren ungefär var 10:e mil för framtidens godstrafik på Inlandsbanan.

    I stället kräver särintresse-förespråkarna vid Norrlandskusten (S+ MP) att det byggs en hellt ny järnväg längs kusten, och lockar med att man då kan tågpendla mellan stationerna i Umeå och Skellefteå. Varför inte mellan Storuman och Vilhelmina?

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Jag har länge förespråkat en upprustning av Inlandsbanan. Med förhållandevis låga kostnader och nya vätgasdrivna tåg so vore det en framtidsinvestering.

      • Brorson

        Set finns många förslag om Inlandsbanan, både dyra och billigaste, men t.o.m. de dyraste kostar bara en bråkdel av Norrbotniabanan. Om man genomför mitt förslag om längre mötesspår var 10:e milkan Inlandsbanan genast användas som reservbana för Norra stambanan vid avbrott på denna. för de mest prioriterade godstågen. Med en medelfart på 50 km / h blir det fyra tåg per dygn i vardera riktningen, eller tolv sydgående ,och tre norrgående tåg ena dygnet och tolv norrgående och tre sydgående tåg andra dygnet.

        Varje tåg i ena riktningen möter tre tåg i motsatt riktning, vilket är möjligt med det tågledningssystem för glestrafikerade järnvägar som EU har utvecklat. Det är fyra stationer norr om Hoting, som då måste få längre mötesspår, nämligen Vilhelmina, Sandsjönäs, Avaviken, Varjisträsk och Jokkmokk. Med en längd på 1.000 m på dessa mötesspår och en växelförindelse mellan spåren 200 m från ena änden. blir det t.o.m. möjligt med omkörningar i samband med tågmötena. Ett persontåg av högst 200 m längd väntar bakom det godståg som skas köras om, medan mötande tåg passerar på spåret intill.

        Jag har inte glömt mina gamla tågklarerkunskaper. Om man nu gör som jag har föreslagit kan man bygga vidare med ytterligare åtgärder för att Inlandsbanan ska bli en verklig trafikpulsåder. Som dragkraft kan man mycket väl använda de ellok, som annars hade dragit samma tåg på stambanan, med en tillkopplad generatorvagn, som drivs med valfritt bränsle och producerar ström till elloket. S.k. diesellok är ju egentligen ellok med ombordproducerad el.

  4. Jonsson

    Orättvis kompensation från regeringshåll.
    Detta är bara en liten bit riktat valfläsk. Hellre sänkt elskatt.
    Regeringens energistrategi är en helt medveten politik. De som vill annat är tydligen bara *pratkvarnar*.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Det är regeringsmedlemmarna som agerar pratkvarnar och inte har lösningar på problemen.

  5. Kenth

    Samnytt har en serie på 3-1tim avsnitt om svenska vindkraften
    Sevärt om någon är intresserad.
    Sök på vindkraft i sökmotorrutan på youtube.

  6. Brorson

    Det lät ju väldigt bra, beskedet från finansministern, att äntligen har regeringen förstått problemet med de höga elpriserna och vill kompensera hushållen. Jag trodde faktiskt det. Men när detaljerna kommer fram… Regeringen har lyckats göra om ett i grunden både enkelt, lätt att administrera, och bra M-förslag till någonting som inte ens är halvbra. Och dessutom krångligt.

    Det är ju dessutom ett enormt översitteri mot speciellt personer med små inkomster och dåliga kunskaper om elmarknaden att beskylla dem för att ha ”spekulerat”. Många vet ju inte ens om de har bundet eller rörligt elpris. Hur kan de då ha ”spekulerat” utan att ha gjort något aktivt val? Med ”spekulation” menas väl ändå en aktiv handling, som att flytta pengar från ett säkert sparkonto med 0 – 0,5 % ränta till högriskaktier?

    Det är väl snarare regeringen, som har spekulerat med svenska folkets pengar, när man tror att svensk vindkraft kan konkurrera med rysk naturgas på den tyska marknaden? Det finns risk att många nu kommer att bli hemlösa, när de kommer att ta pengar som skulle ha gått till hyran, till betalning av de skyhöga elräkningarna för att elen inte ska bli avstängd.

    Såvitt jag vet är det hittills bara Vänsterpartiet, som har sagt nej till ett gemensamt elpris inom EU. Felet med V är förstås att dom också säger nej till ny kärnkraft. Jag har tidigare skrivit att M och V har varsin halva av lösningen – på lång sikt – på Sveriges elproblem. På kort sikt måste offren för regeringens politik räddas genom tillfälliga åtgärder. M-förslaget är kanske inte tillräckligt, men det hittills bästa förslaget.

    Jag hoppas verkligen att M och V kan komma över motviljan mot varandra och sätta sig ner för konstruktiva samtal, som grundas på ett ömsesidigt idé- och kunskapsutbyte.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Moderaterna har ett bra förslag. Vi kan inte avskärma oss från andra länder som Vänsterpartiet vill . Vi måste ha en elproduktion som levererar även när det inte blåser. Det har Vänsterpartiet ingen lösning på.

      • brorson

        Jag skrev inte att V har hela lösningen. Det framgår mycket tydligt av det jag skrev, att jag inte tycker det. Det framgår också mycket t av mina kommentarer på Ågrens blogg, där jag också har skrivit ett eget förslag (som jag hoppas Ågren publicerar i morgon) hur man kan utnyttja befintliga anläggningar för den elektriska järnvägsdriften för att bygga ut kärnkraften och skapa balans i systemet.

        .Jag har inte uppfattat V-ledaren Nooshi Dadgostars DN-artikel 14 december så att hon vill ”avskärma oss från andra länder”. Men svenska elkonsumenter ska inte drabbas av Tysklands vansinnigheter att avveckla den tyska kärnkraften och ersätta den med rysk naturgas. Förutom att det är säkerhetspolitiskt vansinne, kan vi inte ersätta den ryska naturgasen, om Putin sätter den sidan till och stänger gaskranen.

  7. Anna

    Det var värdelöst förslag från Sossarna. Inte direkt grön skatteväxling att belöna de som använder mycket el. Moderaternas förslag var betydligt mer rättvist

  8. Lillis

    Visst är det spekulation om du inte gör ett val av elabonnemanget! du får då inget rörligt avtal om du inte väljer det! Om du skulle få denna kompensation tycker jag att du skall betala tillbaka det på sommaren när elen kostar 10 öre! eller kompensera också alla som har gjort dåliga spekulationer med Volvo aktierna!
    Vill vi verkligen att våra skattemedel skall kompensera dom som inte har gjort ekonomiska kalkyler och miljöinvesteringar eller kan värma upp en utomhuspool under vintern! titta om inte vårdhemmet bredvid er hellre skulle kunna ta emot dessa 6000kr för en utflykt eller 2-3 sammankommster för alla på hemmet!

Lämna ett svar till Lars Eliasson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.