Levande landsbygd

Det måste ges förutsättningar för att hela Sverige ska leva och att vi ska ha en levande landsbygd. Företagande är grunden för utveckling och jobb. Då måste förutsättningarna bli bättre genom förenklingar av regelverk som ger långa handläggningstider hos myndigheter och bort med krångliga regler för företag och boende.

Kommunerna måste ha förutsättningar att upprätthålla en bra kommunal service genom förändrade kommunala statsbidrag och ökad återföring av intäkter från vattenkraften.

Den enorma satsningen på snabbtåg i södra delen av landet på uppemot 400 miljarder måste stoppas och en plan för att rusta upp det förfallna vägnätet upprättas. Staten måste hjälpa till att rusta upp Inlandsbanan för att kunna återinföra en fungerande tågtrafik. Stödet till de små flygplatserna måste utökas och stödet till elflyg och vätgasdrivet flyg öka.

Staten måste hjälpa till att förbättra sjukvården och korta vårdköerna så att vi får en likvärdig sjukvård i hela landet.

11 kommentarer

  1. brorson

    När glesbygdskommunerna behöver nya statliga varaktiga jobb, som inte kräver personlig kontakt med kunder eller klienter i storstäderna, men kommer att bidra till värdkommunernas skatteintäkter, har Kriminalvården beslutat bygga nya fängelser i storstädernas omedelbara närhet, utan att den ansvariga ministern (Morgan Johansson) har lyft ett finger. Sak samma när Migrationsverket lagt ner flyktingförläggningar, som har utgjorts av vanliga lägenheter med hög standard, och i stället tvångsförflyttat flyktingar till garage och liknande i storstäderna, där flyktingarna inte ens kunnat laga mat själva.

    Jag försöker inte dra igång någon invandringspolitisk debatt, utan konstaterar bara hur illa allting, som regeringen ansvarar för, hanteras. Efter att ha trängt ihop invandrare, som hunnit acklimatisera sig i glesbygdskommunerna, i storstäderna, försöker regeringen nu locka väljare genom att prata om etnisk rensning i storstädernas .s.k. utanförskapsområden. Det viktiga för regeringen är tydligen att män niskor inte ska få välja själva var de vill bo, i vilka skolor deras barn ska gå, etc, Inte ens om människors egna önskningar råkar sammanfalla med regeringens målsättningar,

    Och om vi tar bristen på varaktiga statliga jobb i glesbygdskommunerna som exempel, så kommer de kommunerna att kräva enorma skatteutjämningsbidrag från de s.k tillväxtregionerna, där kriminaliteten är det enda som växer, för att inte tvingas höja skatten, vnär de abnormt höga skatterna och risken att bli granne med ett vindkraftverk gör att ännu färre frivilligt vbill bosätta sig i de kommuerna, och att alltfler vill flytta därifrån.

    Och slutligen tror jag att sign Leif har förväxlat socialdemokratins visioner med den av S i praktiken förda politiken. Om du verkligen vill att S-visionerna ska förverkligas, borde du försvara Olof Palmes framsynta energipolitik, som gav oss kärnkraften,. Palme gav oss inte bara nya skatter och bidrag, utan han såg också till att vi en industri som tack vare låga energikostnader kunde betala de i internationell jämförelse höga lönerna, varifrån de höga skatterna betalades.

  2. brorson

    Snabba tåg är inte fel, men man försöker driva igenom ett projekt, som missar merparten av det möljliga trafikunderlaget för en verklig höghastighetsjärnväg och därför vore en grov felinvestering. Det handlar ju inte om kortast möjliga körtider mellan storstäderna vid ändpunkterna och ej heller om bra förbindelser mellan dessa storstäder och de mindre städerna längs vägen.

    Utan om regionala resemarknader kring de mellanstora städerna längs vägen med reseasvstånd som är för långa för daglig pendling med buss och för korta för flyg. Alltså om en oerhört smal ”nisch”, som tillför järnvägssystemet obetydligt mer trafik jämfört med befintliga järnvägar .Projektet är resultat av tjugo likalydande motioner från lika många kommuner till den socialdemokratiska partikongressen 2017. Man har sedan tillsatt en om järnvägsteknik och -trafik totalt okunnig person som ”sverigeförhandlare”, som kläckt ur sig stanna i Vagnhärad, vilket utlöst glädjetjut bland politikerna i Trosa, som har Vagnhärad somnärmaste station.

    Rena rama lekstugan. Det är klart att Vagnhärad ska ha tåguppehåll och så ocksåHälö, Lästrringe och Sjösa, men inte med tåg som ska konkurrera med flyget med kort restid. Men det vill ej heller de socialdemokratiska kommunalråden, som ligger bakom de likalydande motionerna, eftersom de inte vill ha tågkonkurrens med sina kommunala flygplatser, som de vräker subventioner över. Och det här har MP, som stödjer allting som är dyrkt och olönsamt, hoppat på, i tron att företagsekonomiska förluster sär samhällsekonomiska vinster.Det är samma som med vindkraften.

    Det saknas förutsättningslölsa utgredningar om lämpligaste sträckning för den nya järnvägen, vilket givetivis är kortaste vägen mellan ändpunkterna, vilket även skulle ge hela sydöstra Sverige (Kalmar, Karlskrona, ettc) bättrre järnvägsförbindelser – och mer trafik. I stället väljer man en omväg på c:a mil jämfört med kortaste vägen för att passera strac utanför städer som rean har bra järnvägsfärbindelser genom stadskärnorna. På så sätt hoppas man frigöra järnvägsmark för nya kontor, vilka kommer att nås med stadsbuss från de nya ”centralstationerna”. utanför nuvarande stadsbebyggelse.

    Likväl kommer de föreslagna sträckningarna att medföra stora fördyringar, vilket inte minst utlänska erfarenheter från nya järnvägsbyggen visar, när man har låst sig för en viss sträckning och inte kunnat jämföra kostnader och vinster för ev. ny trafik mellan olika alternativ. Det saknas tekniska utredningar, marknadsanlyser, lönsamhetskalkyler och miljökonsekvensutredningar. Och det saknas debatt och beslujt av riksdagen. De faktiska miljövinsterna, om vi ser till minskade utsläpp från vägtrafik och flyg kommer ju att vara ytterst marginella. – om inte rentav negativa, om man även räknar med anslutningsresorna med bil och buss

    Jag tvivlar inte på att en verklig höshastighetsjärnväg i Sverige kan bli lönsam, kan återbetala investeringskaptialet under en rimlig avskrivningstid på 40 – 50 år, om nödvändiga utredningar har gjort och beslutsprolcessen gått rätt till, Men i stälet riskerar vi få en grov felinvestering, som kommer att blockera tillkomsten av en verklig höghastighetsjärnväg under mycket lång tid framåt.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Bäst att se till att den nuvarande järnvägen fungerar och att tågen går i tid. Att åka höghastighetståg blir nog inte billigt. Är nog till för högarvoderade politiker.

      • brorson

        Håller med om att befintliga järnvägar måste gå före rena nybyggen, och det gäller även Norrbotniabanan, som kommer att bli ännu en gökunge. Det behövs standardhöjande reinvesteringar på flera befintliga järnvägar. Planerna på helt nya järnvägar måste läggas på hyllan under minst en mandatperiod. Och därefter måste det göras seriösa utredningar innan nya järnvägar börjar byggas. Det är dock en missuppfattning att en järnväg för dubbelt så hög hastighet måste vara dubbelt så dyr att bygga.

        Det som driver upp kostnaderna är när lokalpolitiker, som bara är intresserad av ökad inpendling till den egna kommunen, får bestämma var dessa järnvägar ska byggas. Det blir för mycket,, som driver upp kostnaderna, som ligger i vägen. Det är billigare (även räknat per mil) att bygga i glesbygd och dessutom tio mil kortare Stockholm – Köpenhamn.

        Med ”verkliga höghastighetsjärnvägar” menar jag en max-hastighet på 350 km /h under de första decennierna efter öppnandet, med möjlighet att utan stora ombyggnader höja hastigheten till 600 km / h några decennier senare, vilket kommer att ge en restidenligt tidtabell, med a Stockholm – Köpenhamn på 1 tim50 min respektive 1 tim 05 min, inkl vissa tidsförluster närmast ändpunkterna och på bron. Enligt internationella erfarenheter finns det bara två tillräckligt stora städer för €n sådan järnväg mellan sig i Norden, nämligen Stockholm och Köpenhamn. Vinsterna ligger givetvis i att flyget blir praktiskt taget utkonkurrerat.

        Världsrekordet för konventionella tåg med jul på räls är sedan något årtionde tillbaka c:a 575 /h, visserligen inte i ordinarie trafik, men historiska erfarenheter visar att sådana toppnoteringar blir normerande för nya järnvägar C:a 50 år senare. Ska vi då låta sosse-politiker, som har fastnat i 1980-talstänkandet om snabba tåg, rasera chanserna till en sådan järnväg i det framtida Sverige genom förhastade felinvesteringar inom den närmaste framtiden?.

        De ”korta restider” Stockholm – Köpenhamn som utlovas med den föreslagna ”höghastighetsjärnvägen” kan förverkligas med en höjning av hastigheten på den befintliga Södra stambanan till en bråkdel av kostnaden, inkluderat en del nya delsträckor, särskilt Mjölby – Nässjö, vilket skulle gagna i synnerhet godstrafiken mellan hela Norrland och kontinenten samt både gods- och persontrafiken från västra Mälardalen, Örebro-regionen och Bergslagen. Men det skulle inte vara samhällsekonomiskt lönsamt enligt Trafikverket, som ständigt misslyckas med allt som har med järnväg att göra..

        Betr biljettpriserna på den föreslagna ”höghastighetgsjärnvägen” år det tänkt att tågbolagen bara ska betala samma trafikavgifter som på det befintliga järnvägsnätet, vilka på sin höjd kommer att räcka till att vidmakthålla banan i samma skick, som vid öppnandet och inte alls till återbetalning av anläggningskapitalet.

        • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

          Jag tror att höghastighetståg är ett feltänk. Om 10 år finns flygplan drivna av el eller vätgas. För det krävs inga investeringar på 400 miljarder.

          • brorson

            Då är vi överens om att det aktuella förslaget till ”höghastighetsjärnvägar” inte bör genomföras och att i stället de befintliga järnvägarna bör förbättras och att eventuella beslut om nya järnvägar bör skjutas på framtiden. Då kommer vi att veta mer om den tekniska utvecklingen inom både järnväg och flyg. Höghastighetsjärnvägar är dock inte något nytt trafikmedel, utan konventionella järnvägar, som kan trafikeras med vanliga tåg, men med en grundläggning och geometrisk utformning som medger höga hastigheter. Som jämförelse skulle de långa raksträckorna på Inlandsbanan i södra Lappland kunna trafikeras med minst 350 km /h efter byte av räls och slipers, Det vet jag säkert eftersom jag har sett den tekniska beskrivningen från byggtiden. Banan byggdes för att i framtiden till en låg kostnad kunna anpassas till trafikuppgifter, som inte var aktuella under byggtiden. Man hade då en stark tro på Norrlands inland.

  3. Kenth

    Det är konstigt alls att vi har egnaföretagare stor som små.
    Det krävs ju mer kontorsjobb än verkstadsjobb för en enskild
    firma. och annan byråkrati…att folk ens ids lägga tid av sitt liv
    på detta…sverige är landet där man föds fri men beskattas til
    döds!

  4. Leifl

    NI har bra kommunikation inom partiet, timmar efter att du går ut och skriver så kommer dråpslaget, man måste flytta dit jobben finns. Bra för landsbygden att ni tvingar bort folket. Bra där!

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Det är väl partiet som skapat Europas 4:e högsta arbetslöshet som är det största hotet mot jobben i Sverige och på landsbygden?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.