Sämsta vägarna

I Västerbottens län finns bland de sämsta vägarna i landet. Det orsakar skador på våra personbilar och försämrar möjligheter till resande. Det orsakar skador på lastbilar och ökande kostnader för länets åkare. Nu behövs en plan för upprustning av vägnätet.

7 kommentarer

  1. edor vilhelmina

    Ni skulle antagit det Miljöpartiet var inne på när regeringen Löfven tillträdde 2014. De mesta av skogstransporterna skulle ske på järnväg. Men det var ni revolutionärt starkt emot. Ni rev upp himmel och jord för att det inte skulle ske. Nu sker alla transporter på vägarna, inklusive de från skogsuttagen och hjälper till slita hårt på vägarna. Jag förstår inte ditt sätt resonera?

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Nu är det ju inte Regeringen som bestämmer var virkestransporter sker.Det gör ju företagen själva. Mera och mera av virkestransporterna sker ju på järnväg på grund av att det blir billigare och bättre för miljön. De senaste åren har virkesterminaler byggts i Storuman, Lycksele,Bastuträsk och Vännäs. SCA använder tyvärr inte sin terminal i Vilhelmina. Det är klart att många transporter sker på väg då det inte finns alternativ.

      • brorson

        S-regeringen med kommunikationsminister Georg Andersson i spetsen försökte lägga ner Inlandsbanan 1989/1990. Några miljöpartister deltog under denna tid i kampen för banans bevarande, tills det blivande språkröret Peter Eriksson drog igång en splittringsaktion till förmån för Botniabanan.

        Under slutet av 90-talet ingicks en överenskommelse mellan MP och S att tre kostandsdrivand projekt skulle byggas, Hallandsåstunneln, Citybanan i Malmö, utan finansiering av dessa projekt. Pengar skulle i stället tillföras genom minskade anslag till underhåll av befintliga järnvägar, vilket ledde till en enorm underhållsskuld för befintliga. järnvägar långt in på 2010-talet. MP driver ett enormt falskspel, när man pratar om godstransporter på järnväg, men hela tiden motarbetar åtgärder som skulle kunna öka järnvägens konkurrenskraft för just godstransporter.

        Jag utsattes för en förtalskampanj av miljö-extremister i Umeå, som ljög att jag var köpt av lastbilsbranschen för att jag ville satsa pengar på Norra stambanan och Inlandsbanan i stället för på Botniabanan. Med utbildning och goda kunskaper, inte minst hur man gör driftkalkyler för godstransporter, kunde jag jämföra och se vad som måste göras för att öka godstågens konkurrenskraft.

        Sign Arbetare har helt rätt i att mycket mer gods skulle ha gått på järnväg, om man kunnat lita på att tågen kommer fram i tid. Om det behövs spår ända fram till fabrikerna är mer en kostnadsfråga (betalar sig anläggningskostnaderna?), men väntetids-kostnaderna för lastbilarna, som ska ta godset vidare, kan förstöra kalkylen för järnvägstransporten.

        Vad har MP gjort under nästan åtta år i regeringsställning? I sina kampanjer för helt nya järnvägar, har man framställt järnvägen som ett kapacitetssvagt och undermåligt transportmedel, som många transportköpare har trott på, eftersom de inte har förstått att problemen har orsakats av politiken och Trafikverket, som har bildats genom sammanslagning av Banverket och Vägverket, med följd att den järvägstekniska kompetens på chefnivån, som fanns inom Banverket, försvann till de privata företagen, som saknar helhetsansvar för järnvägssystemets funktionalitet.

        Jag rekommenderar läsning av f.d. M-riksdagsledamoten Hanif Bali debutartikel idag som krönikör i Expressen. Den handlar visserligen inte specifikt om järnvägstrafik, men beskriver utmärkt hur MP-utopier bryter ner Sverige som industrination.

        • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

          Politiken har alltför länge styrts av utopier. Verkliga kunskaper föraktas om de inte stämmer med dina egna åsikter.Finns en del att göra för att få Sverige på rätt kurs igen.

    • Arbetare

      Varför ska grönsaksterroristerna få bestämma över svenska företag överhuvudtaget???

      Om det hade funnits järnvägsspår till våra fabriker OCH tåg som gick i tid skulle godset gått på järnväg.

      Nu finns inga alternativ om man ska bedriva en verksamhet.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Mera rätt blir: Stoppa höghastighetsjärnvägen i södra Sverige som S,V,Mp och C vill bygga så att vi får pengar till att rusta upp vägarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.