Svårt läge i Vilhelmina

Det har uppstått ett svårt politiskt läge i Vilhelmina där det verkar vara omöjligt att bilda någon majoritet i Kommunfullmäktige. Fullmäktige har 27 ledamöter och det krävs alltså 14 ledamöter och röster för majoritet. De största partierna S och Kd skulle kunna bilda en majoritet , men där finns starka motsättningar och låsningar.

Vilhelmina måste ju få en politisk ledning. Det är viktigt att ta tag i den ekonomiska situationen som är oroväckande. Om alla förhandlingar misslyckas kan nyval ske tidigast om 6 månader.

6 kommentarer

  1. edor vilhelmina

    I lokalbladet V-mina aktuellt står att ”nyvalda kommunfullmäktige i Vilhelmina sammanträder 10 okt”.
    Jag tolkar det som det redan är klart vilka som kommer styra V-mina. Eller hur ska jag tolka det?

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Det är felaktigt. Fullmäktige är flyttat till den 24 Oktober. man kan inte enligt lag ha nyvalda fullmäktige före 15 Oktober. Förhandlingar pågår om vilka som ska styra kommunen.Det är komplicerat med det valresultat vi fick och de låsningar mellan partier som finns.

  2. brorson

    ”Vi står på olika sidor i politiken. Men oavsett det: Jag kan inte tro att någon är så oerhört korkad att man ställer av ett projekt som befinner sig på den position som Ostlänken gör”, säger Göran Forsberg. f.d S-kommunalråd i Nyköping.

    Helena Gellerman, som skrivit under motionen mot de planerade nya ”stambanorna” för Liberalerna, uppger för NT att samarbetspartierna vill se en ny utredning kring järnvägen. Det är enligt min mening precis vad som behövs. Jag bestrider inte att det behövs en del nya delsträckor på de befintliga stambanorna. Och nordöstra delen av Ostlänken är en sådan delsträcka. Men bygga en helt ny järnväg parallellt med Södra stambanan och 10 mil längre än kortaste vägen (som är öster och inte väster om Södra stambanan, vilket föreslås) skulle inte tillföra järnvägssystemet som helhet någon mer betydande ny trafik, utan skulle en ren förlustaffär.

    Som kommunalråd i Nyköping vräkte Forsberg ner massor med kommunala skattepengar i Skavsta flygplats utanför Nyköping i syfte att Skavsta ska konkurrera med statens flygplats Arlanda om charterturisterna och för det vill han ha en ny ”stambana”, som passerar Skavsta. Detta stöds av MP, som säger sig vara mot flyg. Med det här förslaget, som har genomdrivits kuppartat missar man ny trafik, som skulle kunna tillföras järnvägssystemet från sydöstra Sverige (Kalmar, Karlskrona), vartill befintliga järnvägar (bl. a. Inlandsbanan) dräneras på pengar för standardhöjande re-investeringar.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Vad jag hört så ska bygget av ny järnväg mellan Stockholm och Linköping fortsätta medan övriga delar avbryts.

Lämna ett svar till Lars Eliasson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.