Framtidens tåg

i ett framtida MP-Sverige stannar höghastighetstågen på halva vägen när det slutar blåsa och vindkraftverken slutar producera ström. Men det är ju förstås klimatsmart enligt MP.

13 kommentarer

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Det är inte stenålder att ha fungerande vägar och järnvägar i hela Sverige.

      • brorson

        ”Leif” vet som vanligt inte vad ha pratar om. Med så dyra investeringar är det väl rimligt att utreda först och bygga sedan? Men här i Sverige har SMP-regeringen valt den omvända tågordningen, för att man inte vill veta vad en ev. utredning skulle komma fram till. De här missfostren, som man vill bygga, har inga likheter med verkliga höghastighetsjärnvägar i andra länder. Regionförstoring?! Bah! Och det kallas ”miljövinster”, som ska rädda klimatet?! Bluff och bedrägeri.

        Som framgår av det, som jag tidigare har skrivit i ämnet, har jag inget emot att verkliga höghastighetsjärnvägar byggs i Sverige. Men i så fall ska man först utreda lämpliga sträckningar, göra marknadsanalyser och realistiska kostnadskalkyler, och bygga sedan, Och man kan inte köra moderna tåg på vindkraftel utan något slags reglerkraft, som håller konstant spänning kontaktledningen. Det behövs inte att det slutar blåsa helt för att tågen ska stanna.

        Om man ser sig om i världen, så upptäcker man att världens höghastighetsjärnvägar får sin el från kol. olja eller kärnkraft. Mp gör då allt för att rasera förutsättningarna för det, som man säger sig vilja ha.

  1. leif

    Sverige exporterar just nu 23% av all el vi producerar.

    Förstår att det är svårt för människor som dig att förstå.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Problemet är just att det inte går att planera för investeringar när elproduktionen varierar med vädret och att elpriset gör detsamma. Svårt för vanliga hushåll att klara de höga elpriserna. Hade vi inte lagt ner de senaste kärnkraftreaktorerna hade vi haft ett stabilt elpris i hela Sverige på ca 35 öre/kwh

    • Sven

      Visst är du ett ”troll” Leif , hackar på bloggare och kallar dom en massa saker. Du känns obalanserad och kränkt så du måste ta ut det på din omgivning

      • brorson

        Tycker ”leif” ska söka en kurs i elektricitetslära. Sicken obildad ’en. Om någon sådan kurs finns i trollskogen. Kanske under en rotvälta?

  2. Jonsson

    Halvvägs? Det låter ju optimistiskt.
    När Botniabanan krånglar, så sätts Norrlandskustens fåtal bussar in.
    Därmed blir resenärer till rälsfria destinationer strandade i timtal på busstationen. De som ska till Luleå och Haparanda har förtur när tågen står. Eller om bussarna är proppfulla av annan orsak.
    Men med en Norrbotniabana på plats blir det förmodligen svårare att resa kollektivt inåt landet. Även om det blåser. Det blir olönsamt.

  3. brorson

    Kortaste linjen mellan Stockholm och Malmö / Köpenhamn viker av mot söder strax efter Nyköping och korsar järnvägen Linköping – Kalmar vid Kisa i södra Östergötland, vilket skulle ge en mycket snabb förbindelse även till sydöstra Sverige (Kalmar – Karlskrona) Och skulle bli mycket billigare att bygga, inte bara för att det åtgår mindre räls, utan därför att inte stora städer ligger i vägen.

    Detta borde man ha räknat på innan några beslut tagits. SMP-regerings kuppartade beslut måste rivas upp och en utredning tillsättas som gör realistiska kostnadskalkyler och marknadsanalyser. Regionförstoring och skjutsa folk till flygplatser längs vägen ger ju inga vinster, som kan återbetala anläggningskapitalet. Dessutom finns väldigt mycket att göra för att få ett bättre utnyttjande av befintliga järnvägar.

    1. Max-hastigjheten på Västra stambanan är idag 180 – 200 km / h, men det går att köra mycket fortare på 200-sträckorna. Med uträtning av kurvor på 180-sträckornaoch höjning av maxhastigheten hela vägen till 250 km / h. skulle man med god lönsamhet kunna köra ett tåg per timme på strax under två timmar – till en bråkdel av kostnaden för de nya ”stambanorna”.

    2. Inlandsbanan är ett exempel på hur underutnyttjat det befintliga järnvägsnätet är. Jag upprepar mitt tidigare förslag om förlångda mötesspår ar var tionde mil, varigenom Inlandsbanan skulle kunna användas som reservbanan för Norra stambanan för prioriterade godståg av nu förekommande längd. Den nedlagda delen söder om Mora bör öppnas för trafik igen, vilket skulle ge en genare förbindelse mellan Norrlands inland och västra Sverige samt mellan Nordnorge och Sydnorge.

    3. Ett liknade exempel är den i privat regi byggda Skåne – Smålands järnväg (Jönköping h Helsingborg), som nu är nedlagd söder om Värnamo, men skulle kunna användas som reservbana för Södra stambanan, förutom för regionaltrafik mellan västra Småland och sydvästra Skåne – huvudsakligen genom ny räls på befintliga banvallar.

  4. Jörgen K

    Visst är det märkligt, detta med elen…….

    Vattenfalls överkucku kommenterade att om vi ska ha tillbaka låga priser ska alla spara på strömmen, gamlingarna ska frysa och äta kall soppa, ungarna ska bada ute då badhusen är stängda och tvättningen ska ske mitt i natten.. Minska efterfrågan så sjunker priserna…..

    I samma ögonblick subventioneras elbilen både i inköp och skattemässigt, alla ska spara ström för att grannen ska få köra elbil…

    Räknar vi försiktigt baklänges räcker det med att förbjuda laddning av elbilsflottan för att få tillbaka betydligt lägre elpris. Det är konsekvensen över ökad förbrukning och minskad produktion.

    Skulle ett totalt överskott existera i Sverige, som vissa gökar påstår, skulle Vattenfalls överkucku ha rätt, priserna skulle återgå till tidigare låga. Men är det så? Absolut inte, Sverige saknar 15Twh i tack vara politiska beslut av S+Mp+V+C.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Jag väntar bara på att privatbilister förbjuds att ladda sina elbilar med nuvarande energipolitik.

    • Jonsson

      Svenska Kraftnät har som vision att Sverige ska öka elexporten. (De vill ha en till elkabel till Tyskland, utöver den befintliga – som såldes till norska staten). Därför måste Sverige spara el nu. För den inhemska elproduktionen räcker just nu inte till för de utökade exportplanerna och fulel är dyrt med utsläppsrätter och ditt och datt. Mer fladderkraft måste tydligen byggas för att Sverige ska kunna försvara titeln som EU:s största elexportör. Det jublades i augusti över Sveriges succéexport.
      Ökad export tycks ge högre elpris här hemma. När nätet nu byggs ut från Norrland neråt landet, så blir det dyrare el i norr.
      Tyskland tänker inte exportera inom unionen och riskera elkollaps. De kör sin egen grej. Dörrmattan Sverige slår knut på sig själv?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.