Värsta miljöboven goes green?

Energimyndigheten arrangerar varje år Sveriges Energiting, och i år deltog jag för första gången i detta jätte-event. Det är så många olika presentationer och sessioner att det är omöjligt att hinna vara med i allt man tycker verkar intressant, det gäller att plocka ut russinen ur kakan helt enkelt. Något som fastnade var exempelvis ett projekt där man framställt gröna flygbränslen.

Det nya flygbränslet är ett svenskt syntetiskt biofotogen som man tror kan börja säljas kommersiellt om fem år. Det kan tillverkas ur syntesgas som kan komma från naturgas eller biomassa, i det senare fallet genom antingen termisk förgasning av t.ex. träflis eller från kemiskt förändrad biogas. Bränslet ger då betydligt mindre bidrag till växthuseffekten. Förutom de klimatrelaterade vinsterna är det gröna flygbränslet konstruerat för att vara tekniskt bättre än vanligt jetbränsle, innehåller lägre halter av föroreningar som aromater och svavel och har högre energiinnehåll.

Vem vet, miljöbovsvärstingen kanske blir helgrön före övriga transportmedel?

Den session som jag själv var på plats för att medverka i presenterade de projekt som fått anslag från ett av de stora statliga forskningsrådens satsning på miljöteknik. Det händer mycket inom miljöteknikområdet i Sverige idag, ett oerhört starkt och internationellt konkurrenskraftigt utvecklingsområde som jag garanterat återkommer till i kommande blogginlägg!