Stabilt underlag för Norrbotniabanan

I dagens VK skriver Sven-Olov Edvinsson, Mattias Larsson och Per Hansson från Centerpartiet i Umeå i en debattartikel om Norrbotniabanan.

Den järnvägsutredning som Trafikverket ska utföra har syftet att:

1) Ge underlag för val av korridor – genom att bearbeta, utreda och konsekvensbeskriva de i förstudierna föreslagna korridorerna för en ny järnväg, avseende konsekvenser för funktion, samhällsplanering, miljö och ekonomi,

2) Åstadkomma en samsyn om projektet mellan Trafikverket, berörda kommuner, länsstyrelser och trafikhuvudmän, vilket förankras i ett gemensamt samverkansavtal,

3) Vara beslutsunderlag för Trafikverket vid prioriteringen av fortsatt utbyggnad av Norrbotniabanan efter etapp 1, Skellefteå – Piteå,

4) Förbereda nästa skede (järnvägsplan) vad avser organisation, budget, underlag för upphandling m.m. Förslag till järnvägslinjer som ska studeras vidare när planerna tas fram.

Det är alltså några mycket omfattande och betydelsefulla frågor som man tänker sig ska lösas inom de tre kommande veckorna, och det är bra att Sven-Olof, Per och Mattias belyser vikten av att ha tillräckligt underlag för de beslut som ska tas. Centerpartiet är inte emot Norrbotniabanan utan de bristfälliga underlag som finns idag.

Läs mer på Per Hanssons och Mattias Larssons bloggar.

 

Etiketter: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.