Vilka nya tåg och banor planeras det för?

I dagsläge vet vi ingenting om det, inte jag i alla fall. Går vi något år bakåt i tiden går det här läsa. Klicka dig sedan fram hit.

Utan att veta vilket som planeras känner jag en viss oro över markbaserade tåg och med betydligt högre hastighet äv vad vi nu skulle ha. Vad skulle vitsen annars vara om inte hastigheten väsentligt höjs? Med så höga hastigheter i markplan finns risk för att stora tragedier kan hända, förutom redan att många djur dödas kan det tillkomma ännu värre tragedier. Tänk dig ett tåg i ca: 350 km, hur lång tid har du på dig ta dig dig undan när du kan höra ljudet av det? Det rullar på i ungefär 97 m/s. Hur mycket hinner du förflytta dig på 1 sek, inte mycket och om du ska korsa en övergång. Det kanske tar mins 5 sek, då har tåget redan rullat nästan en halv kilometer. Det kommer bli ytterst farligt med markbaserade snabbtåg.

Tågen måste på något vis upp i luften på någon typ av pelare. Det har man i andra länder, hur man tänkt sig i Sverige framgår inte. Även för tåg med lägre hastigheter, den nya Norrbotniabanan exempelvis måste tunnlar under järnvägen byggas, just för att djur ska kunna passera där. Det är enorma förluster bara reparationer av tågen som det nu är, plus förluster för de som har tamdjur, renar exempelvis. Det är ingen snygg syn heller se hur olika djur massakrerats av tågen. Gör man inget åt detta då kan man lika gärna lägga ner de nya projekten och behålla det gamla tågen och den gamla järnvägen.

Höghastighetståg ska omöjligt ligga i samma plan som övrig trafik och trafikanter inkl djur.

Världens Snabbaste Tåg – Topp 10

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.