Mark och Miljödomstolen?

Jag försökte leta vad eller den skulle bestå av men hittade ingenting. De verkar finnas lite varstans över hela landet. Domstolen har nu speciellt aktualiserats genom de senaste 2 domsluten. Först Cementas dom och nu genom att LKAB underkänns med att fortsätta utöka sin gruvbrytning. Underlaget de lämnat in är inte tillräckligt för att bevilja fortsatt brytning. Det måste kompletteras. Hur det går med den saken återstår att se.

Hela den politik som Stefan Löfven och Miljöpartiet drivit är till största delen de förhoppningar man ställt på LKAB och deras brytning. Den nya tågbanan mellan Umeå och Luleå inte minst. Sedan har vi hela processen med vindkraften och vätgasen som med den ska tillverka fossilfritt stål i slutändan. Blir inte LKAB godkänt av domstolen riskerar hela deras projekt bli ett fiasko – för hela Sverige.

Frågan man kan ställa vem, vilka eller vad är det domstolen ska skydda eller vara till nytta för? Är det för Sveriges bästa? Om det nu skulle anses det är för Sveriges bästa har ju Miljöpartiet fått ris på sin egen rygg, miljövänner som de anser sig vara. Att själva råka ut för detta att deras projekt som står och faller med båda domarna riskerar bli av intet. Vindkraften som de satsat allt krut på och så vätgasen, den skulle bli det stora lyftet för hela Sverige. Samtidigt har de öst pengar över, eller gjort avsevärda lättnader för företag/näringsliv som trott på dessa och börjat handla därefter. Det kan bli Sveriges största fiasko genom tiderna om domstolen håller fast vid sina beslut. Men som sagt vem, vilka eller vad är arbetar domstolarna för? Är det för Sveriges bästa eller för Sveriges sämsta? Man får ändå tro det är för Sveriges bästa.

Nu skulle ett sort fält, närmast ett stort åkerområde någonstans omkring Trollhättan besättas med solpaneler. I sammanhanget sades att det var lättare montera ner än vindkraften med deras enorma betongfundament som kommer stå kvar för evigt. Har Miljöpartiet och Socialdemokraterna satt Sverige i en verklig kris, istället för vad de påstår, den största utvecklingen hittills i svensk historia?

Nämnas bör att bara för 1 år eller 2 utdömde LKAB själva fortsatt gruvbrytning längre än 10 år. Sedan verkar de ändrat sig. Samtidigt var ett stor skäl från Stefans Lövens regering till att bygga Norrbotniabanan. Här torde C och V också ha samma åsikter. Tåg är inte framtiden för Sverige för dess flexibla resenärer. Det är bilen. Om de sedan försöker ”tvinga” över resenärerna på tågen måsta ju alla jobben de ska till börja och sluta på samma tider. Ser det ut så? Klimatvänlig ja, men folk tappar sin frihet. Vad tycker folket är viktigare frihet eller tvång?

Det nya tågintresset: Röda faran, eller Leninexpressen.

Det nya intresset i norr: Hilding Hagbergeffekten

2 kommentarer

  1. Jörgen K

    Lägg till även att Sverige själv har stora förekomster av sällsynta jordartsmetaller som är grunden för elektrifiering och ingående i batteriteknik som är placerad i Götaland och Svealand som också är ”locket på” då brytningstekniken är ungefär lika ”smutsig” som uranbrytning.

    Kina har höjt priset på litiumkarbonat med mer än 25% på ett par veckor, 80% av detta kommer från Kina och är vad batterierna är baserade på. Så att vi är fullständigt beroende av Kina är knappast någon hemlighet….

    Analytikern Vivas Kumar, som fram till nyligen var anställd på Teslas Gigafactory hävdar i ny rapport att det inte finns tillräckligt med litium, kobolt eller nickel på världsmarknaden för att tillgodose efterfrågan inom tio år….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.