Stures Spalt

Framtiden en möjlighet

Mediebranschen är idag en kokande kittel där nya ingredienser hela tiden slängs ned. Vad resultatet blir vet ingen. Åtminstone ingen mänsklig varelse.

 Men även om vi inte kan vara säkra på var utvecklingen kommer att ta oss saknar vi inte vilja och kunskap. Själv är jag övertygad om att fristående lokala medieföretag med en klassisk syn på opinionsbildning och journalistik är viktiga för vår demokrati. Jag tror att en fri journalistik kommer att ha ett värde i framtiden oavsett tekniska plattformar och distributionssätt. Jag tror också att allmänhetens intresse för nyhetsförmedlingen fortsatt kommer skapa en publik som är intressant för kommersiella aktörer.
 
Om det sedan innebär att papperstidningarna, tv:n eller mobiltelefonen överlever har egentligen mindre betydelse. Det viktiga för mig som journalist är egentligen inte distributionsformerna utan journalistiken.
 
De som avgör hur journalistiken ska distribueras är dem som betalar för tjänsten. Men så länge vi skapar värden för våra läsare, tittare eller användare fungerar modellen. Den dagen vi skapar något som inte har ett kundvärde är nedläggningen ett faktum. Då hjälper det inte att vi har en hundraårig tradition. Å andra sidan tror jag inte heller att det är någon nackdel att papperstidningen är en gammal uppfinning. Så länge den har klara fördelar för den som betalar för den. Vi har inte slutat använda cykeln bara för att hjulet är en gammal uppfinning.
 
När utvecklingstakten är snabb och osäkerheten stor kan vi åtminstone bestämma oss för ett förhållningssätt. Är framtiden ett hot eller en möjlighet? Jag väljer det sistnämnda av den enkla anledningen att det förhållningssättet skapar mer positiv energi och tankemönstret blir därmed en del av lösningen.
 
I boken Vägar till visdom skriver Stefan Einhorn:
 
”Genom att modigt och medvetet välja att anta utmaningar skapar vi nya möjligheter att tänka nytt. Dels kan erfarenheten göra oss klokare, om den förvaltas på rätt sätt. Dels kan uppfyllandet av gamla drömmar skapa förväntningar för att vi skall kunna fokusera på nya saker, i stället för att ägna vår tankekraft åt att älta dem som aldrig blir genomförda.”
 
Einhorns inställning gäller givetvis oss som personer men kan också, åtminstone i delar, överföras på ett företag som Västerbottens-Kuriren.
 
I veckan presenterade vi ett framtidsprojekt som bygger på visionen att vi fortsatt ska spela en viktig roll i vår bygd oberoende vilka mediekanaler och journalistiska produkter som efterfrågas. Genom att behålla hög räckvidd kan vi finansiera våra redaktioner och därmed göra nytta med vår journalistik, opinionsbildning och informationsspridning.
 
Projektet bygger på att vi ska optimera vår nuvarande palett av produkter, kanaler och varumärken samtidigt som vi ska utreda investeringar i nya kanaler, bland annat en ny lokal tv-station. Vi startar dessutom ett ambitiöst program för att höja företagets totala kompetens och flexibilitet. 
 
Vår utmaning är att VK-koncernen i sanning blir ett multimedialt företag som utgår ifrån era behov.
 
Trevlig helg!
 
Sture Bergman
Chefredaktör och ansvarig utgivare
 

En kommentar

  1. Arne Andersson

    Det är ändock ett dilemma. Snart sagt varje tidningsredaktion varslar och gör sig av med delar av sitt hjärta, nämligen ett antal journalister.

    Det är nog endast tidningsstyrelser som kan tro att den redaktionella produkten kan bli bättre och mer attraktiv med färre medarbetare. Visst, journalistik är dyr, mycket dyr till och med, men densamma är ändå själva hjärtat i den produkt vi läsare är beredda att betala för.

    Lägg till detta att den yngre generationen läsare gärna skummar webbupplagan, men icke är särskilt benägna att teckna en prenummeration på papperstidningen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.