Moder Jord protesterar….

Nog blir det lite kusligt när Eyjafjallajökuls utbrott får såna oanande konsekvenser för människan. Nu upptäcker man plötsligt hur snedvriden infrastrukturen är. Vi har gjort oss beroende av flyget som i princip det enda färdmedlet i såväl vårt land som i större delen av världen. Vi har ca 35-40 flygplatser i Sverige. Det är mycket för ett så litet land. Dessutom så är flyget det mest miljöförstörande färdsätt som finns.

Infrastrukturen har byggt ut järnvägen från Stockholm och söderut så att du med X2000 kan åka till Malmö på ca 4 timmar och Göteborg på ca 3 timmar. Då undrar man varför det finns ett 20 tal flygplatser på den delen av Sverige. Vi i norr skulle bli väldigt glada om vi hade tågförbindelser med övriga Sverige som inte tar flera dygn. Om jag ska åka till Stockholm med tåg måste jag först åka buss tåg i mellan 11 och 14 timmar. Eftersom vi bor ungefär mitt på Sverige så blir förstås resande med tåg för de som bor ännu längre norrut betydligt längre.

Kontentan av detta är som jag ser det två saker inför framtiden.

1. Bygg ut järnvägstrafiken i hela Sverige, bygg även tvärbanor mot Botniabanan som borde gå genom hela Norrland som stambana med anslutningar från orter i Inlandet.

2. Lägg ner flygplatser där det redan idag är möjligt att på ett par timmar ta sig till Stockholm och satsa de pengar man sparar på att bygga ut järnvägsnätet och tågtrafiken.

3. Satsa även på att förstärka vägarna. I norr är vägarna bedrövligt eftersatta. Jag har idag kört från Umeå till Vilhelmina över Lycksele. Jag skulle verkligen inte vilja åka ambulans till Lycksele idag. Vägen är urusel och har så varit i många år, det är dax att förstärka vägarna även i norr.

Lägg ner vansinnessatsningar som tunneln i Hallandsåsen, hur många miljarder har den satsningen kostat den övriga infrastrukturen.

Nej nu är det dax att tänka på hur vi hanterar Moder Jord. Jag tror att vulkanutbrottet är en läxa där vi borde ha lärt oss att nu måste vi börja tänka om när det gäller hur vi hanterar vår jord…..vi har den bara till låns…..och hittills har vi förvaltad den ursuselt dåligt …

Etiketter: , , , ,

6 kommentarer

  1. Hasse

    Håller med Lisbet. Tåg är fina fisken precis som Hallandsåsen var rätt tänkt från början men ett svart geologiskt hål som ingen trodde var möjligt. Det var inget vansinnesprojekt men snurren kring problems lösning blev många tokiga på precis som alla de miljarder det kommer kosta. Det är inte så långt kvar så det vore ett otroligt samhällsekonomiskt slöseri att avbryta. Det handlar ändå om järnväg och inte nån bana till Sturup. Borra klart för hela friden. Kolla in citytunneln. Gick som smort men det var en helt annan sak. Skulle det varit vansinne bara för att det varit fel lerblandning?

  2. Suzanne Lindberg Sellin

    Svar till Hasse (2010-04-19 20:14)
    Nej jag menar naturligtvis inte att man ska stoppa Hallandsåsen,som du säger så drabbades projektet av en massa fördyrade omständigheter. Tråkigt är ändå att det satsas så lite på den norra landsändan när det gäller tågtrafiken. Infrastrukturen måste gälla hela Sverige annars avfolkar vi en hel landsända istället för att göra hela Sverige levande som parollen var en gång…

  3. Isak

    Ska jag vara ärlig så hejade jag på naturen i förra veckan.
    Åtmistonde så kommer det att få oss att tänka till en stund. Tyvärr så glömmer vi väldigt fort, på det som kan
    vara vår räddning.

  4. Camilla

    Jag brukar sova på nattåg och sova bör man så då förlorar jag ingen tid och slipper strulet med kontroller, incheckning och kommer alltid fram central till den ort jag ska till dvs behöver inte lägga tid på transfer. Ser bara fördelar med tåg, tror folk blir allt mer less på flyg.

Lämna ett svar till Suzanne Lindberg Sellin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.