Vem kan förklara priserna på diesel och bensin?

I mitten av september åkte jag från Vilhelmina till Hörnefors. I Vilhelmina kostade dieseln på Staoil 11:27 medan samma Statoil tog 9:03 i Hörnefors. Bensin 95 okton var c:a 50 öre dyrare. Igår tog Statoil i Umeå 12:04 för diesel och i Lycksele var priset 12:34. Nu är bensin 95 plötsligt 50 öre billigare.

Alla bilister har säkert förundrats över de stora svängningara både inom samma bolag och mellan bolagen. Dieselkriget kan start på förmiddan och sluta innan kvällen.

Dollarpriset brukar alltid spöka idessa sammanhang. Nu har dollarns varit rekordlåg och drivmedelspriserna borde ha följt med.

Efter årsskiftet höjs skatten vilket höjer priset 15-30 öre. Samtidigt sänks skatten på dieselbilar med partikelfilter. Om jag räknar på 4000 mil/år innebär det knappt 600:- i ökade dieselkostnad.

Samtidigt motsvarar prissvängningarna i år 7000 – 8000:- /år om man räknar ut vad max och minpriser skulle kunna innebära.

Jag blir snurrig. Finns det någon från branscen som kan förklara prismekanismerna för bensin och diesel. Diseln sägs vara 20% bättre ur CO2-synvinkel. Varfr ska då diseln vara dyrast? Vad har hänt som förklarar att dieslen för första gången i historien plötsligt gått om bensinprinserna?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.