S och Fp vill strypa stimulansen till miljöbilar i Umeå

SLOPAD PARKERINGSPREMIE TILL MILJÖBILAR I UMEÅ

Vid dagens arbetsutskott kom en verklig överraskning. Umeå kommun har i flera år erbjudit miljöbilar fri parkering i två de två första timmarna i Umeå centrum.Men nu vill s och fp sätta stopp för den lilla stimulans för en biltrafik med renare motorer och mindre CO2-utsläpp. Centern vill absolut behålla stimulansen men samtidigt liksom BioFuel region lämna den gamla etanoldefinitionen och gå över till vägverkets sätt att klassa vad som är en miljöbil.

Den lilla förmånen har varit ett led i att stimulera fler miljöbilar och därmed få bort lite äldre bilar. Även om staten numer bidrar med en miljöpremie på 10 000:- vid nybilsköp ianser jag att kommunernas ska fortsätta stimulera på sitt sätt. Fullständigt fel signal vid helt frl tillfälle! Tvärt emot Stockholm: Miljöbilar är undantagna från trängselavgiften. Sedan påstås att Göteborg skulle ha slopat parkeringssubventionerna! Helt fel – kolla http://www.miljofordon.se/files/2021Godkanda_miljobilar_i_Goteborg_071003.pdf. Där finns de nya reglerna för parkering för miljöbilar!

STORT EU-MÖTE TILL UMEÅ
Nu får Lennart Holmlund en verklig anledning att tacka Maud Olofsson. Den här gången får blir Umeå platsen för en av de stora EU-konferenserna när Sverige är ordförandeland andra halvåret 2009. Det kan dessutom bli uppstarten för Umeås slutspurt att planera för att bli kulturhuvudstad 2014.

En kommentar

  1. Krister Larsson

    Sluta att krypa för etanollobyisterna! Har pratat med många centerpartister och alla har gått på myten om etanolen som lösningen på världsproblemen. Att det sedan i framställningen ska användas grödor som kan bli mat till fattiga eller att energin som går åt för att göra etanolen är enorm, det bryr sig inte centern om. Men samtidigt har ju det partiet aldrig varit särskilt engagerade när det kommer till solidaritet till tredje världen (tex subventioner till Europas bönder som stänger ute bönderna från Afrika) eller energifrågor (att lägga ner välfungerande kärnkraft).

    Små dieselbilar är bättre i miljösynpunkt än ”vanliga” etanolbilar.

Lämna ett svar till Krister Larsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.