Miljöpartiet – utan spår i verkligheten!

Miljöpartiet påstår sig vilja bygga ut spårtrafiken. De flesta verkar nog tro på dem. Facit från då de haft makten att påverka ger en annan bild.

Inte enda meter ny räls kom till under alla de år då Miljöpartiet satt som stödparti till Socialdemokratiska regeringar.

Man undrar ju hur viktig järnvägen verkligen är för Miljöpartiet när mer förhandlingskraft lades på att tvinga till sig saker som friår, en djurskyddsmyndighet och en till transportforskningsinstitut.

Ytterligare besvärliga fakta återfinns i det monumentala underhållsunderskott som drabbade järnvägen under samma period.

För ett par år sedan gjorde SVT Agenda en granskning i vilken det framkom att de svenska spårbanorna fram till 2006 underhållits till en kostnad av ca SEK 80:- per kilometer och år. Våra nordiska grannar lägger ungefär dubbelt så mycket och i Storbritannien satsar man tio gånger så mycket.

Inte så konstigt då att tågtrafiken fungerar dåligt emellanåt. Situationen har varit katastrofal, men infrastrukturminister Åsa Torstensson (C)  tvingas lägga mycket resurser på att reparera skadorna efter Miljöpartiets undlåtenhet.

Nästa gång du ser Peter Eriksson eller Maria Wetterstrand mässa om framtidens tåg bör du ägna en tanke åt ovanstående.

Etiketter: ,

2 kommentarer

  1. Svenne

    Så försöker jag igen, kommer att hålla på att försöka få ett svar från dig ända till att valet varit i höst (5:e gången).

    Hej SO E försöker ännu en gång få svar på en fråga som jag tidigare ställt till dig:

    Hej SO E kan du som läkare och allianspolitiker vara snäll att läsa:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6860390.ab

    och ge mig och andra som läser din blogg svar på hur alliansen tänker med sin syn på sjuka?

    Delar du ministerns syn på de sjuka?

    tisdag 30 mars 2010 klockan 10:56

  2. Pelle

    ”Inte enda meter ny räls kom till under alla de år då Miljöpartiet satt som stödparti till Socialdemokratiska regeringar.”

    Jag vet inte om du har några problem med minnet, men om du tänker efter så kanske du minns när och hur Botniabanan kom till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.