Veckan när de rödgröna gav Norrland dödsdomen!




Senaste veckan har de rödgröna börjat presentera förslagen med ökade skatter på drivmedel, transporter, arbetskraft, jord- och skogsbruk. Höjd kilometerskatt för lastbilar får stora konsekvenser för skogsnäringen i Norrland. Skogsbranschen säger själva att förslaget på kilometerskatt hotar 30.000 jobb i skogen. För ett litet åkeriföretag i Västerbotten innebär förslaget ökade kostnader med 170.000 kronor per lastbil och år. 

Tjänstesektorn med hushållsnära tjänster ska strypas. Den gemensamma nämnaren är att effekterna slår på allt och alla i Norrland.

Detta görs just när konjunkturen svänger uppåt. De rödgröna drar i handbromsen vid exakt fel tillfälle. Resultatet blir att de ungas flyttlass från norr ökar kraftigt. den stora förloraren är Umeå och universitetsstaden Umeå.

Men det är väl meningen att flyttlassen behövs för att fylla höghastighetstågen till Stockholm och Göteborg.

Miljöpartiet försöker använda de kompensationer som nuvarande regering beslutat. Höjda avdrag för arbetsresor, satsningar på vägnätet, effektivare godstransporter, sjöfart och datakommunikationer. Alliansen höjer avdragen för arbetsresor eftersom de internationella drivmedelspriserna ökar kraftigt. Miljöpartiet sätter in ytterligare chockbehandling mitt i sjukdomen!

Det här var veckan när Norrland fick dödsdomen! Centerpartiet är alternativet!




Etiketter: ,

4 kommentarer

  1. Isak

    Flyttlassen har ökat under dom senaste åren trots att Cen-
    tern har suttit i regering och godkänt detta. Så gott som
    alla Norrlandskommuner har fått vidkännas befolkningsminsk-
    ningar. Arbetstillfällena har också minskat i alla Norr-
    landskommuner. Centern hade inga invändningar när Moderat-
    erna med Anders Borg i spetsen höjde bensinskatterna. Nu
    när dom röd/gröna höjer lika mycket så är det dödsdomen
    för Norrland. Herr Edvinsson är inte trovärdig och mycket
    enögd i sin analys oppositionens förslag.

  2. Krister Klermalm

    Tycker ni att höjningen är hög. Titta då på dessa siffrorna som den borgliga regeringen höjning av bensinskatten.

    1976-82 (Fälldin) + 88 öre = 107 %
    1991-94 (Bildt) + 92 öre = 31 %

    Vad ligger bakom Mp och den Rödgröna sidans höjning så är det för en omställning av drivmedel i vår fordonspark. Kinas önskade standart höjning och ökade bilpark, dessutom sinar oljan, höjer marknadspriserna på bensinen.
    Då ska vi vara rustade med alternativa drivmedel och ändra synen och användandet på trasportmedlena.

  3. Pelle

    Centern är inget alternativ med den politik som Maud Olofsson företräder!

    Det enda alternativet för oss väljare är att hjälpas åt att få bort dagens Centerparti från riksdagen och sänka ert inflytande i kommuner och landsting – er politik idag ligger till höger om moderaterna!

  4. Lasse

    Befolkningssiffror varierar. Den verkligt stora befolkningsomflyttningen i Sverige ägde rum under socialdemokratiska regeringsår på Erlanders och Palmes tid. Hade man då haft en småföretagarvänlig politik, istället för flyttlasspolitiken, skulle Norrlands och de mindre kommunerna haft det annorlunda idag.

    Finanskrisen slog olika regionalt. Västerbotten drabbades både inom skogs-, fordons- och grunnäringarna Men SCB-siffror stämmmer ej med Isak påståenden. Norrlänen ökade t.ex. 2005 med 887 invånare och 2009 med 1195. Småkommunernas problem har funnit sen 60/talet.

Lämna ett svar till Krister Klermalm Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.