Till alliansregeringen: Ta chansen – ge klartecken till Norrbotniabanan i augusti.

Igår gav Fredrik Reinfeldt besked om att pengar i budget 2011ska användas till reformer och investeringar och inte generella skattelättnader. Det bäddar för flera positiva besked när alliansregeringen presenterar sina budgetförslag i augusti.

Idag avslöjar VK att  (S)-partisekreterare Ibrahim Baylan bytt fot och numer stödjer regeringens linje om att näringslivet i norr bör vara med och finasiera Norrbotniabanan. Det har pratats om en finansiering via banavifter ganska läng. Det kom bl.a. fram vid Pollinärmötet i Umeå i december 2009 då statssekreterare Leif Zetterberg svarade ja på en direkt frågan från Lorenz Andersson, styrelseordförande i Norrbotniabanan AB.

(S) säger att de röd-gröna har avsatt 10 miljarder till norrbotniabananför perioden 2010-2021. Men man förutsätter att näringslivet är berett att delta i finansieringen.

Åsa Torstensson (C) har pekat ut ett utrymme på 13 miljarder i sin infrastrukturproposition i april i år. Trafikverkets generaldirektör har fått uppdraget att ta fram ett förslag om hur näringslivets och regionens medfinasiering ska se ut. Till sist tycker alltså Baylan samma som Maud Olofsson – fast med lite mindre pengar.

Lorens Andersson har en nyckelposition. Jag hoppas att omtanken om Norra Sverige går före partitaktiken och att han som ordförande i Norrbotniabanan AB medverkar till ett finansieringsförslag före valet.

Då kan kan vi få den lösning som bl.a. Maud Olofsson arbetat för dvs att staten allra mest men även regionen och näringslivet gemensamt finansierar projketet. Då kan regeringen ge klartecken i augusti för att starta etapp ett mellan Piteå – Skellefteå.

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.