Pendeltåg, ett bidrag till Gröna granna Vännäs

I VF:s ledare den 4/8 framställer kommunalrådet Johan Söderling det som att pendlingstrafiken mellan Vännäs och Umeå är löst med nya tvärbanetrafiken Lycksele och Umeå som startar i augusti 2011.

Nya tvärbanetrafiken är inte en lösning för pendeltrafiken mellan Vännäs och Umeå. På vissa turer är platserna fyllda med resenärer som åker från Lycksele och Vindeln och kommer då inte att ansluta Vännäs. Tvärbantrafiken och trafiken mellan Botniabanan och stambanan kräver att det finns en av- och påstigningsplats i Vännäsby. Det är en fråga mellan Vännäs kommun och Trafikverket. En lösning är på gång och förväntas vara klar under hösten 2010.

Vad Vännäs kommun skall arbeta för är en egen spårbunden tågpendel mellan Vännäs och Umeå. Det finns lösningar med begagnade pendeltåg från Skåne som är till salu och som Länstrafiken är beredd att köpa in. Tåg med låga kapitalkostnader som därmed ger låga driftskostnader och som kostnadsmässigt gott och väl kan konkurrera med bussarna.

Vännäs kommun bör snarast presentera för Länstrafiken idéer om vad man vill med pendeltrafiken och varför.

Vännäs kommun bör snarast presentera Landstinget och dess Regionala nämnd samma budskap samt finna lösningar omkring finansieringen av trafiken.

Vännäs kommun bör snarast utreda förutsättningarna för matartrafik inom kommunen för att fler skall få möjlighet att åka kollektivt.

Lyckas vi med detta kommer det att leda till ökad inflyttning och är dessutom en rejäl miljösatsning som Centerpartiet står bakom och som väl passar in i vår vision om Gröna granna Vännäs.

 

 

Etiketter: , , , ,

8 kommentarer

  1. Andreas Jansson

    Mycket vettigt i denna text.

    Jag vet inte hur det har eller om det jobbas på dessa frågor. Men de är oerhört viktiga för Vännäs. Snart är persontågen/nattågen ett minne från förr.

    Perrong i Vännäsby eller på Hemberget tror jag inte är lösningen. Mer krafter för att få tågen in i centrala Vännäs. Ett motortvagnståg kan inte tappa mer än 5 minuter på att gå in i Vännäs då de inte behöver växla om lok utan har lokhytter i båda ändarna.

    Jag tror det är en viktig framtidsfråga, rent miljömässigt men absolut för alla pendlare till och från Vännäs.

  2. Ulf Eriksson

    Delar din uppfattning om vikten att få in tågen i centrala Vännäs. Frågan är prövad men tyvärr är det idag omöjligt att få Lycksele och Vindelns kommuner att acceptera detta då dem anser att restiden blir för lång till Umeå och därmed skulle intresset minska.Enl. Länstrafiken handlar det om att restiden förlängs med ca 7 min.

  3. mattias

    Jag håller med! Otroligt viktigt för Vännäs! Jag håller också med Andreas om vikten av att få in tågen till centrala vännäs.

  4. johan Söderling

    Nu tror jag Ulf har drabbats av yrsel eller nåt! Om du var uppdaterad/ärlig så vet du att jag kämpar för alla de fyra linjer som påverka Vännäs. Ett pendeltåg till Vännäs C har som du kanske sett förordats av regionala nämnden i torsdags. Jag kämpar vidare mot positivt beslut i landtingsfullmäktige i november. Så billiga populistiska inlägg i en redan aktiv politik luktar surt eller är du bara dåligt uppdaterad?
    Jag har också lyft frågan om ett stopp för regionaltrafiken Lycksele-Umeå i Tväråbäck. Vad gäller nattågen så genomfördes en demonstration för ett par veckor sedan.

  5. johan Söderling

    Nu tror jag Ulf har drabbats av yrsel eller nåt! Om du var uppdaterad/ärlig så vet du att jag kämpar för alla de fyra linjer som påverka Vännäs. Ett pendeltåg till Vännäs C har som du kanske sett förordats av regionala nämnden i torsdags. Jag kämpar vidare mot positivt beslut i landtingsfullmäktige i november. Så billiga populistiska inlägg i en redan aktiv politik luktar surt eller är du bara dåligt uppdaterad?
    Jag har också lyft frågan om ett stopp för regionaltrafiken Lycksele-Umeå i Tväråbäck. Vad gäller nattågen så genomfördes en demonstration för ett par veckor sedan.

  6. Ulf Eriksson

    Johan, jag har varken drabbats av yrsel eller är dåligt uppdaterad. När jag skrev mitt blogginlägg den 5 aug. fanns inte den tydlighet som jag önskade i Vännäs kommuns agerande i frågan om kollektivtrafiklösningar. Det som hänt i frågan den senaste månaden har jag noterat på ett positivt sätt. Johan, jag vet att vi har en samsyn när det gäller att få bra kollektivtrafiklösningar för vår kommun. Som ett populisitikst inlägg var inte detta tänkt utan mera som ett sätt att lyfta frågan. Fundera över vem som har drabbats av yrsel eller är dåligt uppdaterad. Det är 32 dagar sen inlägget skrevs.

Lämna ett svar till Ulf Eriksson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Senaste kommentarerna
Arkiv
Kategorier