Myndigheternas tillämpning av LIS får bakläxa av regeringen

I den nu aktuella höstpropositionen kan man bl.a. läsa att Naturvårdsverket och Boverket har fått i uppdrag att utreda nya lättnader i lagen för strandnära byggen vid sjöar och vattendrag. Anledningen är enligt regeringen att mycket tyder på att de ändringar som gjordes i strandskyddslagen 2009 har lett till ”icke avsedd skärpning” av strandskyddet i stora delar av landet. Rätt uppfattat och ovanligt tydligt! 

Det var inte riksdagens mening att det skulle bli SVÅRARE att bygga i närheten av vatten som det nu faktiskt blivit genom myndigheternas tillämpning. Ett viktigt syfte med den ändrade strandskyddslagen är att ge landsbygden konkurrensfördelar genom ökade möjligheter att bygga i strandnära lägen d v s inom den generella förbudszonen om 100 meter.

Den där typen av tilläggsuppdrag, där bevisligen myndigheter och verk inte följd intentionerna i riksdagsbeslutet, är väldigt ovanliga. Ursprungsförslaget som alla hoppades så mycket på och som var en bra inriktning på, var ett jobb utfört av centerfolk på miljödepartementet.

I Vännäs kommun gäller landsbygdskriteriet generellt. Utifrån detta borde rimligtvis hela kommunen läggas ut som LIS-område med tanke på att ur ett EU-perspektiv är hela Vännäs kommun landsbygd. Det går inte att på förhand veta var entreprenörer kan/vill etablera verksamhet och var utveckling kommer att ske.

Med tanke på den extremt goda tillgången på stränder i relation till antalet invånare inom Vännäs kommun är det viktigt att inte lagstiftarens mening tänjs åt fel håll. Mot denna bakgrund borde det vara naturligt att i den kommunala framtida tillämpningen tänja lagen så långt det går för att förverkliga lagstiftarens mening om att ge kommunernas landsbygdsområden en konkurrensmöjlighet av betydelse.

Centerpartiet i Vännäs har i de kommunspecifika synpunkterna bl.a. påtalat vikten av att i det framtida arbetet med nya LIS-områden att kommunen intar en positiv och utmanande hållning till det möjligheter som lagtexten ger samt att kommun, på olika sätt, tydliggör LIS-områdenas betydelse ur näringslivs- och landsbygdsutvecklingssynpunkt. 

Etiketter: , , , , ,

4 kommentarer

  1. Bertil Johansson

    Det är så här den nya strandskyddslagen fungerar

    Kommunerna ska ansvara för strandskyddet och ge dispens Men alla dispenser granskas av länsstyrelsen och över länsstyrelsen granskar Naturvårdsverket och Boverket och en massa friluftsföreningar. Kommunerna vill ju sköta sig och det innebär att det blir mycket svårt att få en dispens av kommunen. Chansen att få dispens beviljad efter alla överprövningar är ungefär 1 %.

  2. Bertil Johansson

    Kommuner måste ha bättre dialog med länsstyrelsen

    Vi har exempel på kommuner där man i partiövergripande samtal kommit fram till en strategi för LIS-områden i kommunen och utifrån den strategin kunnat identifiera områden som sedan beslutats i fullmäktige. I arbetet har man också haft en dialog med Länsstyrelsen och Naturvårdsverket.

    Det finns också flera exempel på kommuner där man inte lyckats få en bra dialog med Länsstyrelsen och i stället har det blivit direkta motsättningar, alltså då Länsstyrelsen överprövar strandskyddsdispenser så att Landsbygdsutveckling i strandnära lägen (L.I.S-områden) helt uteblir och man kan inte få lov att bygga attraktiva boenden nära stranden på landsbygden som var syftet med lagen.

  3. Bertil

    Man borde satsa mer på landsbygds utveckling

    Det har nu gått 3 år sedan Regeringen Reinfeldt gjorde om strandskyddslagen så att det skulle bli lättnader att få bygga vid hav, åar, sjöar, öar och vattendrag där det är glesbygd. Men regeringen lyckades inte med det för att länsstyrelsen har rätt att överpröva alla strandskyddsdispenser.

    Det som också hände var att regeringen höjde bygglovsansökningarna och strandskyddsdispenserna rejält med en sky hög sanktions avgift så att folk har blivit mer avskräckta att söka bygglov och strandskyddsdispens

    Det är därför som ansökningarna har minskat och landsbygdsutvecklingen har istället minskat. Kommunen kan bevilja strandskyddsdispens ansökan, medan länsstyrelsen prövar alla sådana beslut och på så sätt så blir det ingen landsbygdsutveckling i strandnära lägen (LIS områden).

  4. Bertil

    Tips på enklare landsbygdsutveckling

    Man skulle faktiskt kunna bygga fast stränderna är tillgängliga för alla Om det byggs 50 meter längre upp från stranden och man får göra en tomtmarkering i en fyrkant på ca 500 kvm som markägaren får ta i anspråk och bara bygga inom den rutan. Inom denna tomtruta skulle det få plats med ett fritidshus på ca 35 kvm samt ett litet förråd att ha saker i och ett utedass och även en grill.

    Sedan är det lätt för Länsstyrelsen och kommuner att se om något har byggts utanför tomtrutan och då kan man bli skyldig att återställa detta. På så sätt kan fler få chansen att bygga vid stränderna och även de som vill gå vid stränderna kan få göra det.

    Det skulle skapas mer arbete och en ökning av befolkningen på landsbygden och fler skulle kunna handla och utnyttja affärerna på landsbygden mer. Djur och växtlivet skulle också kunna få vara ifred vid stranden. Just för att all byggnation måste vara i tomtrutan. Då skulle allemansrätten och strandskyddet kunna samarbeta. Det skulle sättas upp skyltar vid stranden välkommen att bada och vistas här. Så att folk inte avskräcks från att komma till stranden även om det står ett hus 50 m upp.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Senaste kommentarerna
Arkiv
Kategorier