Moderaterna och Norrbotniabanan

På senaste kommunfullmäktige diskuterades den nationella transportplanen. Ärendet gällde det remissvar som Vännäs kommun ska lämna på Region Västerbottens förslag till remissvar gällande den nationell transportplan för 2014-2025. Till den första oktober ska ett gemensamt yttrande lämnas till regeringen.

I debatten uttryckte jag min besvikelse över att Norrbotniabanan inte finns med i den nationella transportplanen och hävdade att det finns partier som bromsar ett förverkligande av den. Detta fick Jan Nilsson (m) att reagera. I en replik påstod han att moderaterna i Västerbotten minsann stod bakom ett byggande.

För mig känns inte det stämma med hur Västerbottens moderatföreträdare agerar nationellt. I frågan råder tystnad och lojalitet med stockholmsmoderaterna. Så länge man från Västerbotten inte aktivt agerar för ett förverkligande tolkar jag inlägget bara som läpparnas bekännelse.

För Centerpartiet i Västerbotten har, från det att frågan kom upp, ett byggande av Norrbotniabanan haft högsta prioritet. Nu har vi sen förra helgen ett stämmobeslut på att hela Centerpartiet står bakom ett förverkligande. Centerpartiet är därmed det enda partiet som har ett nationellt stöd för ett byggande. EU har också prioriterat att Norrbotniabanan byggs och utlovat en medfinansiering av projektet.

Etiketter: , , , , , ,

5 kommentarer

  1. Nisse

    Hej Ulf!
    Vill bara inflika lite fakta omkring järnväg och satsningar. Järnväg är otroligt dyrt att anlägga och driva. Det är utomordentligt klokt att först utvärdera mångmiljardsatsningen på Botniabanan, innan ytterligare järnväg hör uppe byggs. Sen finns stora risker att en norrbotniabana konkurrerar ut små åkerier i Norr- och Västerbotten, så det blir en massa arbetssökande chaufförer, som ska hanteras av samhället. Nej, det är klokt att avvakta.

    • Carl-Axel Otterhall

      Håller fullständigt med dig Nisse. Tror dock inte att det kommer att drabba chaufförer! Möjligtvis att många lastbilschaufförer i stället får köra buss. För den ”nya” tågtrafiken (som jag förstått det iaf) genererar otroligt mycket extra bussåkande:) Om du har lite koll på Norrtågs hemsida så förstår du hur jag menar.

  2. Krister Andersson

    Miljöpartiet hade redan inför valet 2006 förhandlat med (s) om en byggstart av Norrbotniabanan redan 2010. Nu vet vi att det blev en annan regering där centerpartiet ingår som i år, 2013, lägger fram en långsiktig transportplan där Norrbotniabanan inte finns med. Ska det bli en Norrbotniabana inom överskådlig tid så behövs en annan regering.

  3. Pingback: Ulf, när vi får TV-sändning… | Jan Nilssons blogg

  4. Katarina Hampusson

    Hej Ulf,
    till skillnad från Nisse är jag mer tilltalad av att Norrbotniabanan ganska snart blir verklighet.
    Den behövs som en korridor för att både människor och varor/tjänster ska kunna transporteras in och ut ur vår del av landet. Förhoppningsvis följer massor av bra dynamiska effekter med. Jag tror dessvärre att de förslag om ökat skattetryck på bensin/diesel, kilometeravgifter, höjda arbetsgivarkostnader etc. som diskuteras är ett betydligt större aber för boende och näringsverksamhet i Norrland och kanske rent av kontraproduktivt till det som Norrbotniabanan kan medföra i positiv utveckling. På plussidan ska man inte glömma att Norrbotniabanan medför miljömässigt viktiga fördelar.

Lämna ett svar till Carl-Axel Otterhall Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Senaste kommentarerna
Arkiv
Kategorier