Länsstyrelserna och strandskyddet

Strandskyddet omfattar i dag så gott som varje bäck, dike och sjö i hela landet. Det innebär stora problem för många landsbygdskommuner som behöver skapa boendemiljöer i vackra naturområden för att locka till sig nya invånare.

Ska Sverige ha en levande landsbygd måste dagens onyanserade strandskyddsregler ändras på flera punkter. Problemet har varit känt under lång tid. 2009 beslutade därför riksdagen om lättnader i regelverket för att skapa landsbygdsutveckling i strandnära lägen (LIS) och därmed underlätta byggnationer i strandnära lägen. Så blev det dock inte.

Därför gav regeringen i fjol Boverket och Naturvårdsverket i uppdrag att presentera nya förslag till regeländringar för att främja landsbygdens utveckling. Men när en översyn nu har presenterats konstatera Sveriges kommuner och landsting (SKL) att myndigheterna inte har följt sitt uppdrag.

Ska det bli en utveckling på landsbygden måste det genomföras lagändringar som gör regelverket tydligt och nyanserat. Det hävdar SKL som nu har skickat ett yttrande till regeringen där förbundet framhåller att strandskyddsreglerna behöver ändras på minst tre punkter.

– Undantag för vattendrag och sjöar med lågt skyddsvärde måste regleras i lag. Det är inte rimligt att strandskyddet omfattar samtliga vattendrag och sjöar i hela landet.

– Kravet att nya hus i glest befolkade kommuner ska byggas intill redan befintliga byggnader måste tas bort. På många håll i landet finns det inga hus att bygga intill.

– Kommunerna måste få större inflytande över dispenser. De har bäst kännedom om vilka strandnära lägen som behöver skyddas och vilka lägen som är viktiga att bygga i för att främja landsbygdens utveckling.

Det är viktigt att Sverige har ett strandskydd som säkrar allmänhetens tillgång till strandområden och som värnar biologisk mångfald. Med ett fungerande regelverk kan detta harmonisera med landsbygdens utveckling menar SKL.

Jag delar SKLs synpunkter och hoppas att regeringen tar till sig dessa och föreslår lagändringar som tvingar länsstyrelserna att verkställa intentionerna i regeringens beslut om landsbygdsutveckling i strandnära läge.

Det är inte acceptabelt att ”regeringens förlängda arm” länsstyrelserna gör egna tolkningar och fattar egna motvilliga beslut som går stick i stäv med uppdragsgivarens (regeringens) intentioner. Följden blir att man försvårar för kommuner och regioner att tillåta byggnationer som bidrar till ökad tillväxt.

Försiktighetsprincipen ska givetvis råda där exploateringstrycket är stort t.ex. i kustnära miljöer och skärgårdar i anslutning till starka tillväxtområden. För stora delar av landet och speciellt i norra Sverige gäller inte detta och i det perspektivet anser jag att länsstyrelsernas agerande är helt oacceptabelt.

Etiketter: , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. B.J

    Förklaring hur svår landsbygdsutvecklingen faktiskt är

    Det är så att Länsstyrelsen lämnar naturligtvis in synpunkter i kommunernas process med att ta fram LIS-områden till översiktsplanen.

    När ett område pekas ut som LIS-område innebär det inte att strandskyddet inom området upphävs överhuvudtaget.

    Varje verksamhet, byggnation, åtgärd och dylikt som är förbjuden att utföra inom strandskyddsområde måste prövas mot de särskilda skäl som finns angivna för dispens i miljöbalken.

    De särskilda skäl som kan åberopas står i 7 kap 18 c punkt 1-6 och d §§ miljöbalken. Det sistnämnda kan åberopas om det gäller ett LIS- område.

    När det gäller landsbygdsutveckling i strandnära läge (LIS) får man beakta om ett strandnära läge för en byggnad, verksamhet, anläggning eller åtgärd bidrar till utvecklingen av landsbygden.

    Och när det gäller byggnation av enstaka en- eller två bostadshus inom LIS- område är en förutsättning för dispens att det uppförs i anslutning till ett befintligt bostadshus.

    Det som finns skrivet om begreppet i anslutning till är ”Endast i undantagsfall, huvudsakligen i glest bebyggda delar av landet eller vid gårdsmiljöer, kan ett hus anses ligga i anslutning till ett befintligt bostadshus om avståndet är trehundra meter.

    I större delen av Sverige bör avståndet i allmänhet vara klart mindre än så för att bestämmelsen ska vara tillämplig” (regeringens proposition 2008/09:119).

    Anledningen är att det annars finns en risk att ny bebyggelse utvecklas på ett ostrukturerat och felaktigt sätt och med stora avstånd och att det i många fall inte skulle finnas kvar några stora orörda strandskyddsområden för djur och växtriket och för allmänheten.

    En anledning till att det finns de som upplever motsättningar i strandskyddsärenden kan vara att man haft högre förväntningar på lättnader i strandskyddet än vad som faktiskt medges i lagen.

    Landsbygdsutveckling i strandnära lägen har för höga krav. Nya lagen mer restriktiv!

  2. Bertil

    Tips på hur man gör ett bättre strandskydd

    Ett annat förslag är att låta markägare få bygga på en begränsad del av sin mark ungefär 50 meter från stranden. Och där markägaren endast får bygga i en ruta på 500 kvm. Det ska vara noga markerad tomtruta så man inte överstiger detta. Då skulle fler kunna få chansen att bygga.

Lämna ett svar till Bertil Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Senaste kommentarerna
Arkiv
Kategorier