Gammalt eller Nytt?

I dag städade jag i mina förrådslådor och kistor. I en av dessa fann jag ett ’gammalt häfte’ utgiven av Kungliga Järnvvägsstyrelsen år 1956. Någon av mina mostrar hade säkert serverat vid någon ’fin middag’ och dämed fått detta häfte, som innehåller text och bilder av järnvägens utveckling med anledning av Kungliga. Järnvägsstyrelsens 100-årsjubileum. En samling som vill ge några glimtar från järnvägens framväxt i vårt land. Vi får följa järnvägsnätets längd från 1856 till 1956. Historia idag när vi diskuterar Botniabanans invigning 2010 och en Norrbottniabana efter Norrlandskusten.
I Järnvägen 100-år kan jag konstatera att banvakten inspekterar järnvägssträckor med mottot ’säkerheten främst’ och att kylvagnar för köttransport samt trädgårdsdepåer med växtanläggningar var en självklarhet vid de större stationerna. På denna tid kom cirkusen till stan via järnväg och Posten var en av järnvägens storkunder. Det var då det men faschinerade var att Sj:s dotterföretag ombesörjde alla slags biltransporter från järnvägen. Från avsändare och till mottagare. ’från dörr till dörr med SJ’
Tiderna förändras och vi med. Jag lägger Järnvägshäftet från 1956 i mitt nutidshistoria-häfte, projekt Botniabanan med invigning av godstrafiken 2008.
För att nå framåt måste man ibland se bakåt. Här kan jag inte låta bli att tänka på Ådalen 1931.
Låt oss lära av historien och aldrig glömma alla de som solidariskt arbetade för ett bättre samhälle åt alla.
Söndagmiddag smörinbakad file med kantarellsås och ett glas rött.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.