Umeås Sämsta: Bad med BUSSFAROR vid Vasaplan, barn/ungdomar rusar över gator/krockar vid P-hus! Dagis/Fritids godkänns ej! OK för badbarn?!

Umeås Sämsta: Bad med BUSSFAROR vid Vasaplan, barn/ungdomar rusar över gator/krockar vid P-hus! Dagis/Fritids godkänns ej! OK för badbarn?!

UPPDATERING 16:00

ENL KOMMUNENS HEMSIDA SKA BYGGNADSNÄMNDEN BEHANDLA BYGGLOV FÖR ETT NANNABAD PÅ ONSDAG 24/4.

MEN AV ORDF. ÅSA ÖGREN (S) UTLOVAD MILJÖUTREDNING FINNS INTE GJORD OCH INTE HELLER HAR HANDLINGAR TILLSTÄLLTS LEDAMÖTERNA.

DET MÅSTE VARA ORIMLIGT ATT POLITIKERNA VID SITTANDE BORD, ELLER DAGEN FÖRE SKA FÅ HANDLINGAR RÖRANDE ETT HALVMILJARDBYGGE, SÅ KOMPLICERAT OCH ALLT MER OMSTRITT.

INTE HELLER BUSSFARORNA I DENNA BLOGG HAR MAN UTRETT.

EN TIMEOUT ETT HALVÅR, ELLER LÄNGRE, PRECIS OM FÖR PARKEN VID ÄLVEN ÄR ENDA VETTIGA NU, INNAN UMEÅ FÅR EN PLANERINGSSKANDAL SOM NÅR VIDA KRING I SVERIGE, KLART OLÄMPLIGT INFÖR 2014-ÅRET

 

ÄVEN BARNOMBUDSMANNEN, BO, UPPMÄRKSAMMAR BARNENS MILJÖ OCH INFLYTANDE I PLANERINGSPROCESSEN FÖR KOMMUNER MED BL A FÖLJANDE:

Barnkonsekvensanalyser i planeringsprocessen

Barnombudsmannen har utvecklat en modell för barnkonsekvens- analys och tar upp följande värderingsgrunder som analysen ska grunda sig på:

  • Lagstiftning – Riktlinjer i styrdokumentet, politiska mål.
    I bedömningen utgår man från de mål som kommunen har satt upp avseende till exempel miljö, hälsa, trygghet, trafiksäkerhet, tillgänglighet men även avseende barns hälsa. 

    OCH INGET SÅDANT ÄR GJORT I NANNABADPLANERNA!

 

BUSSARGUMENTEN FÖR ETT NANNABAD ÄR INTE UMEÅS BÄSTA UTAN BLIR DE SÄMSTA OM NEDAN ANALYS GÖRS!

Barn och ungdomar, risk även för ev. skolklasser som åker ordinarie bussar, kommer att rusa från de olika stopphållplatserna på Vasapaln, tvärs över Skolgatan och mot ett Nannabad.

Plus riskerna att "krocka" med bilar i P-husinfarten när barn/ungdomar kommer kommer via Nygatan, gör ett jättebad på kv Nanna till Umeås farligaste plats för den yngre generationen!

 

HÄR OVAN SER DET LUGNT UT, INGA BARN/UNGDOMAR SOM TAR SIG TVÄRS ÖVER SKOLGATAN.

HÄR NEDAN HUR BARN/UNGDOMAR KOMMER ATT RÖRA SIG, RUSA, MOT ETT NANNA BAD MED DESS RISKER ALLA (?) INSER

FAROR OCH OLYCKSRISKER – ÄN INTE UTREDDA TROTS LÖFTEN

Ovan inritat, visas de rörelser i trafiken det blir för bussåkande och för cyklister samt de som går kring ett BAD där, med faror och olycksrisker, som, än, inte Umeå kommun utrett, trots löften från Byggnadsnämnden att så ska göras innan ett byggnadslov behandlas. 

Nedan ser det lugnt ut, på Vasagatan. Men även här kommer trafikströmmarna av barn/ungdomar/vuxna att öka än mer pga ett Nannabad. Har själv sett hur barn i 12-13-årsåldern cyklat slalom mellan bussarna och som vuxen måste man vara extra uppmärksam här.

ÖGREN (S), RÖNNGREN (S), ARVIDSSON (V) OCH JACOBSON (V)

HUR SER NI PÅ TRAFIKRISKERNA FÖR BUSSÅKANDE, M FL?

Hur blir det med dettta, Åsa Ögren, s-ordf. står du för löftet från i fjol om riktig trafikutredning innan bygglovsprövning? Värnar du om barns/ungdomars trafiksäkra vägar som FN:s Barnkonvention kräver?

Hur ser du Margareta Rönngren (S) som förkole/skol-ordf, på att dagis-, skol- och fritdsbarn får dessa risker som badpolitiken hittils inte granskat?
 
Hur ser du Lennart Arvidsson (V) som fritidsnämndeordförande med ansvar för alla föreningsbarn/ungdomar som vill bada/simma, på buss-  och bilfarorna vid Vasaplan och runt Nannakvarteret?
 
Hur ser du Lasse Jacboson (V) som tekniska nämndens ordförande på ditt ansvar här, där f ö Gator och parker I kommunen ifrågasatt "trafikaltrande anläggningar" i detaljplaneyttrande?
 
Här syns farorna runt om hela kvarteret närmare.
 
 
TÄNKTE INTE PÅ DET! 
 
Till just er fyra ordförandepolitiker med yttersta ansvaret för barns och ungdomars väl och ve i Umeå i stadsplaneringar, har ni tänkt på detta i er bedömning av ett jättebad mitt i trafikfarligaste delen av Umeå? Eller blev det TÄNKTE INTE PÅ DET?
 
I vilket fall, här nedan är farorna synliggjorda i bilder som säger mer än tusentals ord! Och tänk tusentals barn/ungdomar varje vecka till i dessa bilder och hundratals barnvagnar!
 
DAGIS OCH FRITIDS GODKÄNNS INTE SÅ HÄR!
 
 
I stadsutvecklingsprojektet för Nanna/Mimer underkändes förslag om skola där. Med eftertryck av ledande politiker.
 
Steg för steg har Mimerskolan och Vasaskolan avvecklats samt Gjallarhornet som ursprungligen skolmatsal där, och sedan med andra barnaktiviteter. 
 
Då bygger man inte Umeås största barn- och ungdomsgård där, för sju dagar i veckan året om, från morgon till kväll!
 
Dagis/Fritids godkänns ej heller för sådan här placering!
 
Varför då för badande förskolebarn och skolungdomar i tusental varje vecka?
 
PS
 
BÄTTRE OCH SÄKRARE FÖR BADBUSSAR I ANDRA SIMLÄGEN!

Det blir i stället bättre och säkrare för badbussar i andra simlägen genom direktväg och av- och påstigning  intill badhuset/simhallen/simarenan (som det är för skolbadbussar idag).

Se de gratis badbussarna till Nydala, från Vasaplan, på somrarna. (Samma gratis kan också en badentreprenör ge då, vilket man inte kan i ordinarie lokalbussar).

 


 

 

2 kommentarer

  1. Karin

    Jag tycker du har sakliga och helt riktiga argument, det som slår mig är att det måste framföras. Varför blundar L.H för saklighet ? Saknar han förstånd? Nej, tror jag inte så då blir nästa tanke, finns det pengar till något badhus om han bygger på annan tomt än Mimer ? Kolla om inte Balticgruppen är den intressent som vill med alla medel ha badhuset på Mimertomten.

  2. Urban Bengtson

    Först, tack för medhåll vi är många, allt fler som inser ”omöjligheten” i Nannabadläget. Men den s k politiska enigheten=prestigen håller emot, än så länge.

    Holmlunds vägar äroförunderliga, men får han och övriga politiker fakta om ekonomi som visar att det blir billigare och bättre annanstans, kan dom ändra sig: Och det jobbar jag på och hoppas visa snart.

    Att Balticgruppen är intresserad av både Mimer och Nanna visade man när badprojektet drog igång 2008. Då bjöd man 150 miljoner kr för båda tomterna, men inte vara låst av badplaner.

    Då kommunen var låst här, så fick inte Balticgruppen vara med. Men, visst, om det går att påverka kommunpolitikerna om att få ut mer pengar för tomten/tomterna till annat, så kan något hända.

    Och då kan Baltic vara en intressent igen. Och kommunen få pengar till att bygga bättre och mer ekonomiskt på annat ställe. Gäller ändå att vi alla på olika sätt når till politikerna med våra idéer/synpunkter.

    Sprid gärna min blogg till fler, och säg dina åsikter till de ansvariga, så kanske droppen…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.