Umeås Värsta med Nannabad är trafikfaror/olycksrisker på Vasaplan och i P-huset Nanna, problem politikerna blundar för, men bilderna här avslöjar.

Umeås Värsta med Nannabad är trafikfaror/olycksrisker på Vasaplan och i P-huset Nanna, problem politikerna blundar för, men bilderna här avslöjar.

Den översta visar passerande över Vasaplan mellan bussarna, bort till badentrén, som mest över 200 m och den krångliga och långa vägen (kan bli 200 m) genom parkeringshuset till badentrén. Sedan samma vägar tillbaka, hela tiden riskfyllt, särskilt för barn och ungdomar som har bråttom. Dessutom med P-hus-in- och utfart mitt emot entrén med dess risker och avgaser.

Nanna Vasaplan 2

Men var ska utflyktsbussar få plats? Vid gamla Gymnastikenhuset och blockera för ordinarie buss- och taxitrafik? Eller vid P-huset och blockera för bilarna till och från?

Inget har fått utredas då detaljplanearbtet för kv Nanna avbröts för att politikerna beslöt använda 1948 års detaljplan så att allmänheten inte kunde rikta kritik och påverka. Beslut som nu kan stå Umeå kommun dyrt vid olyckor och för föräldrar än dyrare om det drabbar ens barn.

Bilden under visar hur det kan bli när skolklasser med 20-30 barn i nio-tio-årsåldern ska ta sig över Vasaplan om skolbadarbarnen åker kommunalt som Socialdemokraternas kommunalråd Lennart Holmlund tror medan S-kollegan och För- och grundskolenämndens ordförande Margareta Rönngren genom skolförvaltningens remissvar till Badutredningen 2005 anser att abonnerade bussar måste till som nu.

Men var dessa hyrda bussar ska lämna och hämta skolbarnen har inte heller utretts liksom alla andra trafik- och olycksfaror för badande och simmande till och från ett Nannabad. Allt pga av en 65-årig detaljplan!

VAR FINNS MEDIERNA SOM GRANSKAR DETTA?

VISA MÖBLERADE BUSSKURER GÖRS.

MEN VISA ÄVEN HUR UMEÅS POLITIK INTE BRYR SIG OM BARNS VÄL OCH VE I BYGGANDE FÖR BAD/SIMNING OCH SÄKRA TILL- OCH FRÅNFARTER.

Nanna Vasaplan barn

2 kommentarer

  1. Leif

    En buss backar enkelt in på vägen mellan fotbollsplanen och Nanna. Snyggt försök att ”glömma” det alternativet

  2. Urban Bengtson (inläggsförfattare)

    Hela Nannakvarteret upptas av bad- och simanläggning, förutom gamla gymnastikhuset. V:a Kyrkogatan mellan Nygatan och Skolgatan är ingen fordonsgata längre, endast för varutransporter. Sedan ska det finnas cykel-P och fria gångvägar, så någon plats för backande bussar blir det nog inte. Och just att backa ökar trafikriskerna. Nannabadläget är fel och dåligt och farligt hur man än vrider och vänder.

Lämna ett svar till Urban Bengtson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.