Umeås Bussansvariga har inte utrett trafikrisker om Nannabad framkom av Nobinapersonal igår och av icke-svar från Nobina. Utredning/analys för Vasaplan kan då sänka badbygget.

Umeås Bussansvariga har inte utrett trafikrisker om Nannabad framkom av Nobinapersonal igår och av icke-svar från Nobina. Utredning/analys för Vasaplan kan då sänka badbygget.

Nedan är e-brev jag skickade till bussentreprenören Nobina om trafikutredning/analys för ett Nannabad med 1000-tals cyklande varje vecka som nu inte finns kring Vasaplan. På över en månad inget svar. Men ett svar kom från en Nobinaanställd jag mötte igår kväll på Folkets Hus, den kände inte till någon utredning och ansåg att det inte ska vara ett bad där.

Och visade ut genom fönstret på ett övergångsställe mitt i korsningen Vasagatan och Skolgatan, som om det är meningen att folk SKA utsättas för risker och farligheter i trafiken. Nu ska planeras, med öppenhet, för omvandling av Vasaplan. Den måste ta med alla risker (särskilt barn/ungdomar) och finner säkert att dessa undviks genom att ”sänka” badbygget.

Hej!

M a a trafiktillbudet mellan buss och cyklist som VK skriver om idag, undrar jag om Nobina känner till någon trafikutredning/analys för det badhus som planeras intill Skolgatan och Vasagatan där bussarna går? Och om den finns önskar jag ta del av den. 

Om den inte finns undrar jag om Nobina gör egna utredningar när, som här, en anläggning byggs som kommer att ge 1000-tals cyklande varje vecka, mer på sommarhalvåret och mindre på vinterhalvåret?

Om inte Nobina utreder, vem har då ansvar här för att trafiksituationen utreds vid så här stora förändringar av cyklister, gående och bilar som påverkar Nobinas bussar och förare?

Mvh/Urban Bengtson, Umeå

Nanna Nobina

Nanna Vasaplan barn 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.