Ogjord cykel-P vid Nannabad – oacceptabelt enl. kommunledningen – och nu långt från badentrén! Se säkert och föredömligt på IKSU.

Här på V:a Kyrkogatan mellan Ny- och Skolgatan är det nära till för cykel-P till ett badbygge, dock med stora trafikrisker till/från, än outredda, över bussgata och vid P-hus-in- och utfart. Undre bilder visar hur föredömligt planerat och utfört det är på IKSU Sportcenter med cykel-P på båda sidor vid huvudentrén och säkert ifrån trafik. Så  planerat hade Umeå kommun bestämt, se under bilderna, men än är säker ogjord cykel-P nära entrén ogjord.

Nanna IKSU cykel 2Nanna budget 9

Ovan skrivning från Umeås kommunledning för cykelparkeringsfrågan och innan bygglov och upphandling fastslår ”inte acceptabelt” att lösa cykel-P vid Nannabad i ett ”senare skede”. MEN badbolagets hemsida visar ingen alls P för cyklar vid badentrén mitt emot P-huset Nanna. Däremot 100 – 150 ifrån runt ett hörn efter Skolgatan radas cyklar upp.

I översiktsbilden nere t v syns hela kvarteret och i en konsultrapport för 300 cykel-P är bara 80 efter V:a Kyrkogatan och övriga efter Ny- och Skolgatan, långt ifrån. Det är inte bara en dålig lösning avståndsmässigt utan också otillräcklig i antal. 250-300 och låsbara kan behövas för Nannabadbehov.

Men 300 enl. ovan rapport ska också räcka till stansbesökare allmänt. Så vad blir över för badare/simmare/gymmare, m fl då? Det blir samma problem som för bilar, stansbilar tar platser för badbilar och tvärtom. Sådan P-konkurrens finns inte på Nolia, Gammlia idrottscentrum och IKSU Sportcenter.

Ytbehov för 250 cyklar syns längst ner av en bild från cykel-P på Ön Ven mellan Skåne och Danmark. Sådana ytor ytor klaras inte vid badbygget då passager för annat måste finnas pga centrummiljö, därför än större anledning till stopp av Nannastopp.

Nanna cykel-P fasader

Nanna cykel Ven

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.