Umeå missar idrottsturism – som Ulricehamns världscup-succé med 50 000 biljetter + 100 miljoner TV-tittare – pga bortbyggda ytor på Gammlia!

Se här bilder från SVT-sändning från världscup-succén i Ulricehamn på skidor den gångna helgen med 50 000 biljetter sålda och 100 miljoner TV-tittare. Därunder från Umeås lyckade SM-vecka vinter 2014 med skid-SM på Gammlia Idrottsområde och spår i skogen samt illustration om hur Umeå riskerar missa kommande skid-SM och ny SM-vecka vinter pga bortbyggda kringytor med bostäder på grusplanen och simhallstomten.

Och då missa den idrottsturism som fås och Ulricehamn visade på, här ur krönika i Idrottens Affärer av Thomas Ejderhov. (mer längre ner)

Det vi tjatar om, värdet av Idrottsturism

I Ulricehamn var kommunpolitikerna förutseende och tyckte att det var lika bra att bygga för framtiden. Imponerande egentligen av en liten kommun att både ha råd och tänka så koordinerat när det gäller att utforma ett fritidsområde och sportanläggning.——Uppmärksamheten är värd flera miljoner och ger en PR som Ulricehamn aldrig hade kunnat komma i närheten utav på annat sätt.

Nanna Ulricehamn Umeå

NEDAN YTORNA ULRICEHAMN HADE FÖR ATT KLARA ARRANGEMANGS-BEHOVET OCH DÄRUNDER KRÖNIKA I IDROTTENS AFFÄRER – THOMAS EJDERHOV + TT-BILD.  http://www.idrottensaffarer.se/kronikor/2017/01/har-ar-bakgrunden-till-succen = länk till krönikan på idrottssajten Idrottens Affärer, rekommendabel att läsa för politik och medier.

NAnna Ulricehamn

Här är bakgrunden till succén

Krönika | Publicerad: 2017-01-21 12:12
Världscup-succén i Ulricehamn är ytterligare ett bevis för att flera förbund och klubbar borde tänka enligt devisen ”rätt evenemang på fel plats”.

30 000 åskådare njöt i solen och följde skidstjärnorna på nära håll och inte via TV:n. Satsningen i Ulricehamn är en jättelik succé. Foto: Adam Ihse, TT

Redan under de tidigare morgontimmarna på lördagen syntes vad som väntade och som skulle bli till historia. Väg 40, den många tar mellan Stockholm och Göteborg, och där man behagas av höjderna och naturens skönhet, korkades igen.

Just köerna bedömdes också som det största hotet mot evenemanget. Alla skulle ju till samma ställe. Något annat var uteslutet den här dagen.

Nyhetens behag

Med ständig upprepning blir människor lätt uttråkade medan nyhetens behag aldrig upphör i sin enkla logik.

50 000 biljetter är sålda till helgens Världscup-tävlingar i Ulricehamn. Redan innan entrérna öppnades kl 07 var åtskilliga åskådare på plats. De ville till och med se åkarnas förberedelser inför start.

Ledare och åkare från skidvärldens olika nationer drogs med i entusiasmen och talade om en rekordtävling i många bemärkelser. Många frågade sig det samma, ”har vi haft fler åskådare nån gång i Världscupen?”

Mest omöjliga platsen

Västgötska Ulricehamn med 23 000 invånare, fjärran från vinter och snö… Inte mycket som egentligen talade för stan och vilka konkurrensfördelar som fanns när Sverige tilldelades den här tävlingen. Piteå, Umeå och Östersund ville också ha ett ord med i laget.

De fick de inte.

Ulricehamn har sina höjder där vädret är som ingen annanstans i hela regionen. Är det nånstans det finns snö är det i Ulricehamn.

Det är därför Ulricehamns IF är och har varit så framträdande i skidsammanhang. Inte bara Hanna Falk kommer härifrån utan en mängd andra kvalificerade åkare. Exempelvis startar alltid en stor grupp åkare från klubben i Vasaloppet.

Ett komplett bygge

Mot den här bakgrunden är det inte så märkligt att tanken föddes till att försöka erövra ett stort arrangemang.

I synnerhet inte när kommunen sa ja till en satsning om 120 miljoner och spaden trycktes ned i marken den 29 april 2010. Det var början till det stora fritidsområdet där helgens internationella tävlingar genomförs.

6 miljoner har investerats i byggandet av skidspår och ett omfattande konstsnö-system. Men notera, det finns en spåravgift på 80+ kr/dag eller 1200 kr/säsong.

Nya Lassalyckan består också av konstgräsplaner, fotbollshall, två (!) ishallar, badplatser, båtplatser, museum, sim- och sporthall och så skidbacken med spår och leder.

Kommer du på något som saknas…

Kommunalråd som rodnar

Det finns många kommunalråd som tittar i marken när man synar deras förutsättningar. Med anläggningar utspridda, om de ens finns, med vilsna tankar och utan en medvetenhet eller förståelse om vad besöksnäringen kan innebära.

Det vi tjatar om, värdet av Idrottsturism.

I Ulricehamn var kommunpolitikerna förutseende och tyckte att det var lika bra att bygga för framtiden. Imponerande egentligen av en liten kommun att både ha råd och tänka så koordinerat när det gäller att utforma ett fritidsområde och sportanläggning.

Som pricken över i:et kommer den här helgen, dessutom med en fantastisk sol. Uppmärksamheten är värd flera miljoner och ger en PR som Ulricehamn aldrig hade kunnat komma i närheten utav på annat sätt.

En allians

Allt till synes enligt en uttänkt strategi inom idrottsturism. Nej, riktigt så var det inte, men det ena gav det andra. Anläggningen, klubbens styrka i ambitiösa medlemmar – kryddat med nyfikna, lyhörda politiker och inte minst, företagare som gärna ville vara med.

En allians som inte kan uppstå överallt eftersom det krävs öppna tankar…

För drygt ett år sedan, när solen lyste som mest, hölls det avgörande mötet. Kommunalrådet Mattias Josefsson (S) har själv berättat hur han åkte till träffen iklädd shorts och t-shirt – för att prata skidtävling av största tänkbara format.

Alla ville bidra, politiker, bankdirektören, klubbens företrädare och när de skiljdes åt var beslutsamheten total.

I går stod de där, allihopa med ett leende, i TV inför cirka 100 miljoner åskådare.

Krönikör

Thomas Ejderhov

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.