SkyCab lyfter Umeå mot skyarna – 2014-blogg på umea.se (2007): 3/7

SKYCAB = SPÅRTAXI, ELLER SPÅRBIL, ÄR EN IDÉ SOM INTE FINNS I UMEÅ – ÄN. DÄREMOT TOG KOMMUNEN TILL SIG DETTA OCH DELTOG I ETT RIKSPOJEKT. I TAKT MED NYDALAUTVECKLING OCH CENTRUMSATSNINGAR KAN DET NU VARA ”ITIDEN”.

SkyCab lyfter Umeå mot skyarna

SkyCab lyfter Umeå mot skyarna var rubriken på en idéskiss jag presenterade för näringslivsenheten i Umeå kommun i våras. SkyCab är namnet på en spårtaxi-modell likt monorail på pelare. I små vagnar om högst fyra personer tar man sig fram fem meter över marken, bekvämare, snabbare och miljövänligare än i bil och buss.
Idén föddes när jag vid ett Öppet Hus på Nydalacampingen i fjolsommar såg vilka stora visioner driftsägaren First Camp presenterade för allmänhet, idrottsföreningar och kommunfolk.
Det var ett spännande upplevelsebad med 50-meterbassäng ihop med nuvarande ute-äventyrsbad Umelagun och möjlighet med en skidtunnel i området, delvis genom badet och miljötekniskt intressant med värme och kyla i samverkan (kylskåpseffekt).
Dessutom utveckling av idrottsplanerna där, förbättring av naturbadet Nydala och ett lågprishotell. Kanske också ”dagis/fritids”-kollo sommartid och vanlig förskola på terminerna i ett flexibelt hus.
Sådana satsningar på Nydala, campusplaner av universitetet och centrumförnyelsen gav då tanken att knyta ihop dessa tre områden med en ”monorail”-idé som finns i stora nöjesparker utomlands.
Som av en händelse fick jag veta att Designhögskolan här haft examensarbeten i en sådan idé, dock inte monorail med tågvagnar utan spårbunden trafik med ”taxibilar” på rälsen. Företaget som anlitat designstudenterna heter SkyCab (www.skycab.se) och det blev intresserat av idén om en bana Nydala – Universitetet – Centrum (kajen).
Umeå kommun köpte genom näringslivssidan idéskissen om att ”lyfta Umeå” och sedan satsade också Landstinget, First Camp och Umeå C medel i ett visualiseringsprojekt under sommaren och som redovisades i ett bildspel vid ett seminarium i september för ett flertal intressenter.Se en av bilderna här, campusområdet vid universitetsdammen, med pelare, bana och vagnar.SkyCab 2007
Foto: Samuel Bengtson
Illustration: Mats Falk
Nu sammanställs synpunkterna från seminariedeltagarna, och förutom att skapa en spårtaxibana i Umeå, eller flera, finns möjligheter att forskning och utveckling av spårbunden trafik kan ske hä
Början är gjord med Designhögskolans examensarbeten och fler sådana kan det bli, t ex inom tekniska högskolan vid universitetet, Banverket/Botniabanan, VolvoLastvagnar, Umeå Energi, datatekniska företag, m fl intressenter av denna framtidskommunikation.
Läs mer om hur SkyCab lyfter Umeå på http://www.vk.se/Article.jsp?article=126558
UPPDATERAT: SPÅRTAXIBANA NYDALA-IKSU-CAMPUS-NUS-KAJEN med alt sträckning från Östra station till Centralstationen via Rådhusesplanaden in till Rådhustorget (ej kajen).
Spårtaxi-bad-sim

Från skyar till mark, i morgondagens blogg tänker jag beskriva en annan framtidsidé jag arbetar med, ett generationsmiljöhus för barn- och äldreomsorg, ett ”dagis/åldris”, som liksom SkyCab också kan ”lyfta” Umeå.
2007-10-31 @ 07:29:09  Permalink  Urban Bengtson  Kommentarer (0)  Trackbacks ()

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.