Miljöanalys av sjuk/frisk planlösning i Umeåförskolor mha ÖGATS princip…
I min idébok om förskoledesign (och i tidigare bloggar) beskrivs ”sjuka och friska planlösningar”.
Här visas miljöanalys mha min modell ÖGAtS princip. T v min grundmodell i innovationsprojekt för campusförskola (klar 2016) och t h Böle förskola i Umeå från jan 2021, båda 8 avd i 2 plan, här bottenvåning.
Gör gärna egen bedömning utifrån texten härunder (ur Lärande och fysisk miljö i förskolan, Myndigheten för skolmyndigheten, 2005. Längst ner min analys och slutsatser.
Campusmodellen, t v, har nära Överblick mellan avd och till torgrum, få störande Genomgångar ger Avskildhet , Transport och kommunikation likaså samt att Samverkan underlättas därmed.= Frisk planlösning.
Umeå kommuns Böle Förskola brister i Överblick till annan avd och till torgrum, har störande Genomgångar på avd, i kapprum/hall och till/i torgrum. Avskildhet försvåras därmed liksom Transport/kommuniaktion så att Samverkan minskar. = Sjuk planlösning.
Senaste kommentarerna