Orättvisa barnytor på Umeåförskolor – felaktiga mätmetoder – närhetsyta förloras – ger störande miljöer – ytor vinnes i campusförskolemodell…
Funktionsprogram förskola i Umeå kommun, 2010, har ritningar där ”pedagogisk avdelningsyta” (se färger) vilseleder i förskolor/modeller, se under F-programsida.
Mätmetoderna är i praktiken felaktiga för rättvisa jämförelser då lekhallsytor ofta är ifrån avd. Närhetsyta förloras, ger orättvisa i barnytor och förstärks där hallyta är ifrån avd.
Mitt ”barnstugeforskande” för drygt 30 år sedan och innovationsprojekt på 2010-talet grundas på närhet i barnytor (även kapprum/hall), närhet-fjärrhet till gemensamma ytor i lekhall/innetorg samt utan/med störande genomgångar. Se beskrivning härunder.
Närhetsyta Missionären, t v, 100 % + lekhall intill
Närhetsyta Skattelden, t h, 85 % + lekhall ifrån
Närhetsyta Blåkulla, ovan t v, 90 % + lekhall ifrån
Närhetsyta Trollet (ej i Umeå), ovan t h, 40 % + innetorg intill
Närhetsyta Campusmodell, nedan t v, 100 % + innetorg intill
Närhetsyta Böle, nedan t h, 60 – 75 % + innetorg ifrån – intill
Ovan Campusmodell har min UBBI-modell i typbarnstugeprojekt 1988/89 (nedan) med Umeå, Vännäs och Nordmaling, 4, 4 resp 2 avd.
Därunder om projekt Innovativ förskola vid Uminova Innovation som gav Professorn Campus, personalkooperativ, nu förskolan Glaciären, Umeå kommun, 8 avd i 2 plan.
Så med ovan ”projekt-innovations-förskolemodeller” vinnes närhetsytor till mer än 100 % och med veranda/altan än mer + ”jobba ostört” (ur tidningen Förskolan 1990) och utomhus = än friskare utformning i förskoledesign!
Senaste kommentarerna