Förskoledesign + pedagogik = bättre ekonomi – Förskolan 7/90 om sjuka planlösningar och flexibel lokalmiljö
Bra pedagogik för bättre lokalmiljöer hade lag om Förskolan 1975 med råd i text/bild. 1990 hade förskollärarnas tidning Förskolan temanummer om detta.
Där lanserade jag sjuka planlösningar pga störande genomgångsrum och frisk med passage förbi. Samma erfarenhet och lösning förbi lekhallens genomgång beskriver förskolläraren Stefan Rasmark.
Båda våra erfarenheter fick vissa genomslag, för mig i planering och Stefan på sin förskola i uppsatt vägg. Dock har förskolor i Sverige ändrats till långa korridorer igen och än mer genomgångsrum med Reggio Emilia-modeller om innetorg likt ”kontorslandskap” och fler kapprum ihop till ”skolhallar”. Så att jobba ostört har varit och är ofta ”kört” numera
Därför är det nu än viktigare att uppmärksamma ”o-störandet” och ta vara på det Stefan Rasmark och jag fick och löste då. Och för framtiden än viktigare då störandet av mötande gör svårare med avstånd och undvika smittrisker som coronapandemin medfört utöver vanliga förkylningar och magsjukor. Här redovisas analysmetoden Ögats princip.
I mina studier av dagismiljöer och förskolors planlösningar har mottot ”bra pedagogik ger god ekonomi” varit en ledstjärna och syns ovan i slutet på reportaget. Som civilekonom innan förskoleyrket känns viktigt att se hur husformen är ekonomi utvändigt och invändigt med kortare avstånd. Flexibilitet ger ekonomi och 2:a våning, vanligt idag. Se här nedan…
…min idébok om förskoledesign, mer av två våningar och flexibla modeller, ”Flex-Frsikare Förskola”. Här är historik med framtid, fantasi för verklighet samt hur sjuka planlösningar får friska utformningar.
Förskolan-reportagen i temanumret för 30 år sedan är väl värd ”revival” liksom (framlidna) Lennart Nilssons barnkunniga journalistik. Budskap till Lärarförbundet..
Senaste kommentarerna