Du kan ALRDIG tro vad som hände sen!
I helgen spenderade jag många timmar i bil tillsammans med duktiga journalister med många år i yrket. Vanligtvis uppstår efter en stunds bilåkande en öppen diskussion om dagens mediasituation, om clickbait, kravet på att leverera hellre än bra och de allt färre djupa reportagen som får plats i media. I samma mening brukar också de goda exemplen tas upp såsom magasinet Filter eller Dagens nyheter, där god, tankeväckande journalistik är den bärande affärsidén och som lyckas leverera fler läsare och därmed mer intäkter tillbaka till tidningen.
Affärsidé, detta ord väcker många konnotationer. Men i grunden är det väl rätt enkelt? Ett företags bärande syfte till att finnas, en rivningsfirma tjänar sina pengar på att riva byggnader, en veterinär på att ta hand om djur och så vidare. Hur gör de det? Genom att göra ett så bra jobb som möjligt, genom att leverera bättre än sina konkurrenter och därmed få större marknadsandelar. Många av dagens mediehus tycks ha stannat kvar i det tidiga tiotalets klickbaserade ekonomi, där klick är lika med annonspengar. Den ekvationen fungerar dock allt sämre då jättarna Google och Facebook tar över allt mer av annonsmarknaden online. Den klickbaserade ekonomin handlade om att få in så många klick på rubriker som lätt blir ”clickbait”. Alla har väl sett rubriker såsom ”Du kan ALDRIG tro vad som hände sen! Klicka HÄR för att läsa mer”. Idag har de värsta avarterna tack och lov försvunnit, men det fokus på enkla, snabba nyheter tycks kvarstå. Särskilt tydligt tycker jag att detta kan ses i viss lokalmedia där mycket av rapporteringen under en dag handlar om notismaterial som fått en betydligt större yta online. Här finns både nya restauranger, byten av VD och trafikolyckor.
Onekligen klickas och läses detta material av publiken, men upplevs det av publiken som värt att betala för?
Inom journalistiken debatteras det ofta om vad som är viktigt för publiken att få läsas, gentemot vad publiken önskar. Här uppstår det lätt en förskjutning åt något utav hållen vilket leder till att man tappar en mer seriös publik eller publiken som söker snabba korta nyheter. Nu menar jag inte per automatik att texter över 2 500 tecken automatiskt är av högre kvalité och något som berikar samhällsdebatten, dock tar de trots allt mer tid att planera och genomföra vilket brukar leda till ett bättre resultat.
Lokalmedia har en unik affärsidé, att lyfta lokala nyheter. Denna unika marknad i Skellefteå, Åsele eller Umeå kommer Google eller Facebook aldrig att lyckas erövra. God journalistik med lokal förankring á la Dagens nyheter måste vara framtidsvägen för den lokala journalistiken, för vad skulle den annars vara?
Dessa korta resonemang tar inte heller itu med den oerhört viktiga roll journalistiken besitter såsom granskare av makten, oavsett vem som har den. Detta måste vi alla samhällsmedborgare värna, oavsett vad vi må anse om media i stort. Mycket god journalistik finns på både lokal och nationell nivå i Sverige, dock behövs mer av den varan och mindre av den allt för snabba, korta, sammanfattade journalistiken. Det tjänar vi alla på.
Senaste kommentarerna