#någonannanbetalar Trafikverket

bokslösa

 

Kraftuttrycken haglar och frustrationen är tydlig, men ingen vet egentligen vad Trafikverket håller på med. Denna västra länk, denna sista pusselbit som vägrar bli lagd och nu ska det göras ett omtag med alltihop. Det är en sak att erkänna att fel har begåtts, men att det ska ta så lång tid innan fel upptäcks. Många är snabba med att uttrycka förakt för politiker när beslut tar lång tid och blir kostsamma, men här finns risk för ett förakt för myndigheter som vi som medborgare ska känna förtroende för. Frågan är, vem betalar för omtaget?

Jag har inte varit med lika länge som de övriga politikerna i väg alliansen, men jag har varit med på samråd med Trafikverket under den gångna mandatperioden. Jag bor inte i centrala stan, men jag vet att Umeå inte klarat miljökvalitetsnormer vid flera tillfällen och luftmiljön är dålig. Den har blivit bättre genom vissa insatser, men det är inte tillräckligt. Umeå behöver en färdig ringled för bättre luft. Det är den tunga trafiken som ska bort från centrala stan som är ett bekymmer. Trafik som ändå inte har ”ärenden” i stan. Det gäller att vi vet vad som är problemet och inte de små bilarna i hemtjänsten som vissa (ofta från vänster) säger är det stora hotet mot miljön.

Slöseri med skattepengar, #någonannanbetalar,finns det skrämmande många exempel på i boken ”365 sätt att slösa med dina skattepengar” vilken jag rekommenderar alla att läsa. Både du som skattebetalare och för de av oss som har förtroendet att fördela resurser i samhället. Jag har inte läst hela boken ännu, men Umeå finns omnämnt i den. Dock inte om detta, men vem vet det kanske kommer i nästa utgåva.

http://www.vk.se/plus/1407095/nu-ar-alla-tre-dragningar-aktuella-for-vastra-lanken-igen

 

 

 

Etiketter: , ,

2 kommentarer

  1. Pigwidgeon

    Varför är de centrala Umeåbornas hälsa viktig men inte klimatet och miljön på andra håll? Länken och ringleden flyttar bara utsläppen. Dessutom kommer de med all sannolikhet öka då bättre vägar ger mer utsläpp.
    Detta är något som man inte alls tagit hänsyn till under den här processen. Det handlar bara om att slippa böter för höga värden i centrum. Inget om miljön som helhet.

  2. Urban Bengtson

    Vi är många, säkert stor majoritet av umebor, som vill ha ett tunnelalternativ som är kortare och i längden mer ekonomiskt för hela Sverige. När regeringen till slut får ärendet efter överklagningar kommer den att inse samma bara genom att titta på kartor med de olika sträckningarna. Att bygga ett yttre alternativ förstör dessutom mer i naturen.

    Apropå att förbättra luftmiljön i centrum så håller inte dagens politik med att dra in den mest bilalstrande anläggningen, Nannabad, dit. Och som får än mer bilar då cyklandet blir farligt och bussarna är långt från badentrén nu än farligare med mittrefuger som gör att barn och barngrupper alltid måste över buss-Skolgatan till och från.

    Så hade det funnits ett ”Badverket” hade man nog noga utrett alla bad- och simlägesalternativ innan godkännande samt även beräknat samhällsekonomiskt (tänk nu hur dyrt det blir med olyckor för Nannabad jämfört med på Nolia eller på IKSU). Ibland eller ofta gör politiken fel och tiden visar på det när planeringar drar ut på tiden.

Lämna ett svar till Pigwidgeon Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.