Om socialdemokraternas elva punkter

Det är nu två dagar sedan kommunfullmäktige och sedan det blev klart att Umeå kommer att behålla Lagen om valfrihet i hemtjänsten. Ingen hemlighet över att jag är lättad, men jag har varken firat i champagne som någon föreslog eller flugit bland molnen över segern. Det är inte min seger även om frågan varit en del av min politiska ”kamp” de senaste åren, utan det är en seger för både äldre, medarbetare och hela kommunen i stort. Socialdemokraterna fick också känna på insikten att de styr i minoritet och Vänsterpartiet visade splittring (S har 20 mandat av 65). Jag är glad för beslutet och redo att lämna debatten om varför LOV är så mycket bättre än LOU och i stället prata mer om vad vi kan göra bättre.

När beslutet om att avskaffa LOV togs i Äldrenämnden så bifogade Socialdemokraterna en röstförklaring till protokollet vilket definitivt tillhör ovanligheterna. Protokollsanteckningen är inget som socialdemokrater i övrigt har lyft fram, men jag vill visa att utav elva punkter så är tio av dem fullt möjliga under nuvarande lagstiftning. När Äldrenämnden ska arbeta med nytt förfrågningsunderlag så räknar jag med att dessa punkter ska finnas med som diskussionsunderlag. Några av punkterna är riktigt bra och punkter som jag har lyft tidigare. Nu räknar jag med att Socialdemokraterna söker en bredare samsyn på hur vi kan förbättra hemtjänsten och äldreomsorgen än att ensidigt förlita sig på Vänsterpartiet.

Socialdemokraternas elva punkter
(Ordet upphandling bör bytas ut till förfrågningsunderlag så att det inte av misstag blandas i hop med LOU. Punkt nummer två ska utgå)

 

  • Möjligheten för brukarna att välja mellan aktörer ska kvarstå även fortsättningsvis, såväl vid nyval som möjligheten att kunna göra omval. Valfrihetsystemet ska utformas så att detta blir möjligt.
  • Fördelningen mellan kommunens egen hemtjänst och externa utförare ska utgå från dagens, det vill säga ungefär 50 % egen regi och 50 % extern regi.
  • Förfrågningsunderlaget för upphandlingen ska utformas så det är möjligt för både små och stora företag och idéburna organisationer att inkomma med anbud.
  • Upphandlingen ska ske främst på kvalitetskrav.
  • Utifrån de synpunkter som framkom i översynen undersöka om fler ansvarsområden ska inrymmas i upphandlingen.
  • I samband med upphandlingen se över nuvarande ersättningsnivåer.
  • Undersök möjligheterna till teamsamverkan mellan yrkesprofessionerna (hälso- och sjukvårdspersonal och omsorgspersonal) och hur det kan förbättra för brukaren.
  • Hitta former för att främja erfarenhetsutbyten mellan de olika hemtjänstutförarna på regelbunden basis för att kunna främja verksamhetsutveckling, digitalisering och införandet av välfärdsteknik.
  • Tydliggör utbudet och möjligheterna för olika utförare av hemtjänstinsatser att ta del av olika utbildningsinsatser som anordnas av kommunen.
  • Se över informationsprocessen utifrån hur och när information på ett bättre sätt kan delges de olika utförarna av hemtjänstinsatser så att informationstillgången blir likvärdig.
  • Se över om kommunen har tillräckliga resurser för avtals- och kvalitetsuppföljning samt stöd för utförarna av hemtjänstinsatser.

En glädjebild publicerade jag på Facebook, när det väl händer så ska det dokumenteras 🙂

merLOV

Etiketter: , , ,

2 kommentarer

  1. Pelle

    Hej Veronica !

    Är det inte dags att byta ut ordet Brukare till nåt annat ,kanske kund eller kanske åldrad skattebetalare.:)

    Jag vill inte bli kallad Brukare den dagen när man behöver hjälp ,det skulle kännas som man är en belastning. Det är man också enligt vissas syn på saken.

    Ha en riktigt bra dag

    MVH
    Pelle

    • Veronica Kerr (inläggsförfattare)

      Jag håller med dig, jag gillar inte heller ordet brukare vilket har rekommenderats av Socialstyrelsen. Kundbegreppet har också kritiserats, men jag har inget emot att vara köpare av tjänst. Jag försöker att undvika både ordet kund och brukare beroende på vilka jag vänder mig till eftersom de kan väcka irritation eller starka känslor. Jag talar hellre om människor eller personer som är i behov av hjälp eller omsorg. Vilket ord som är rätt är omöjligt att säga 🙂

Lämna ett svar till Veronica Kerr Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.