Om telefonsäljare och arbetslöshet

Fick nyss ett samtal från ett för mig okänt nummer. Det händer i och för sig ofta och kommer med uppdragen och jag har aldrig tillhört den del av befolkningen som vägrar att svara när de inte känner igen numret. Jag är alldeles för nyfiken och du vet heller aldrig om det är viktigt.

Numret kom från en telefonsäljare som talade snabbt och hetsigt och sökte ”Veronica Kärr.” Jag uppfattade inte varifrån han ringde eller varför, men det handlade om tandvård. Säljaren hade verkligen inte någon vidare bra dag och när han suckade djupt redan innan jag sagt nåt förstod jag att han nog helst varit någon annanstans. När jag sa att jag inte var i behov av något var det som om luften gick ur honom fullständigt och han önskade mig en fin dag innan han la på. Det har aldrig gått så fort att avsluta ett samtal vilket kanske var bra för egen del, men samtidigt har jag aldrig blivit så ledsen över att få både känna och uppleva hans besvikelse i rösten.

Jag har själv arbetat med telefonförsäljning och det är klart att det skiljer sig åt mellan företagen. Attityden att de som ringer är bara ute för att luras finns och visst förekommer lurendrejeri, men många gånger är det bara en ung människa på sitt första jobb och som arbetar på provision. Bara för att du inte är intresserad av ett nytt elavtal, fler försäkringar eller abonnemang så har du aldrig rätten att vara oförskämd eller elak mot den som ringer. Även om jag aldrig någonsin kommer att arbeta med telefonförsäljning igen så var det ett arbete som lärde mig mycket trots röda siffror och den stress det innebar. Nästa gång du blir arg för att en försäljare ringer tänk på att personen gör bara sitt jobb och behöver inte lyssna till din irritation över att ha blivit störd. Var glad när du talar med honom eller henne för det är lättare att ta ett nej från en trevlig person än någon som är elak. Var glad för att det finns arbetstillfällen och kritisera inte personen för vad den arbetar med. Alltför många människor står utan ett arbete idag.

Siffror från Arbetsförmedlingen, arbetslösheten i Sverige just nu:

Vecka 50 varslades 620 personer om uppsägning. Totalt har nu 115 573 personer varslats sedan början av mars.
Under veckan skrev 8 304 nya personer in sig som arbetslösa. Arbetslösheten uppgår nu till 451 365 personer, vilket motsvarar en arbetslöshetsnivå på 8,7 procent. Av de nya arbetslösa var 2 341 ungdomar i åldern 18–24 år. Arbetslösheten bland ungdomar uppgår nu till 62 016 personer, vilket motsvarar en arbetslöshet på 11,6 procent. 

Antalet varslade per län och annan statistik hittas här: https://arbetsformedlingen.se/statistik/sok-statistik

Etiketter: , , ,

3 kommentarer

  1. Erik

    Apropå telefonförsäljare tänker jag så här. Kanske någon av dessa försäljare i framtiden blir säljare av exempelvis Sveriges stridsplan JAS Gripen. Säljare har många gånger en lågt förtroende men att sälja och köpa är i mångt och mycket ingen mekanisk process. Atlas Copcos framgångar beror rimligen på Peter Wallenberg som jobbade många år i Sydafrika och sålde produkterna.

    Sedan är det ett aber i dag att nästan ingen svarar när man ringer på någons mobiltelefon om inte vederbörande känner igen numret.

    • Veronica Kerr (inläggsförfattare)

      Jag har träffat säljare som varit fullständigt lysande på det de gör, men också säljare som skarvat med sanningen och som tryckt på för att det ska fortare och inte ge kunden tid att ångra sig. Det finns definitivt olika nivåer på sälj. Håller med dig!

  2. Nisse

    Oönskade säljsamtal är ett av våra stora problem i Sverige idag. Många har laddat ner appar för att blockera dessa oönskade säljsamtal, appar som tyvärr också i många fall blockerar icke säljsamtal.

    Det allra bästa är att förbjuda all förmedling av tjänster och varor per telefon såvida inte köparen står för kontakten eller att köparen redan är befintlig kund hos säljaren. I dom fallen samt när köparen står för kontakten skall det såklart vara tillåtet att förmedla varor och tjänster per telefon.

    Alternativt att det införs ett ”Ja-register” där alla som vill vara mottagliga för externa säljsamtal kan anmäla att man kan bli uppringd. Ett ”Ja-register” där registreringen avslutas efter 24 månader om inte köparen aktivt förlänger registreringen. Detta för att säkerställa att personer inte ska fastna i en registrering när livet förändras. Det är en fördel för både köpare och säljare. Säljarna vet att den som de ringer till är mottaglig för försäljning över telefon och det sparar mycket tid och personal för säljaren. Win – win helt enkelt.

    Det är många människor som stör sig på oönskade säljsamtal och framför allt många äldre som blir lurade och fastnar i orimliga avtal av skrupelfria telefonförsäljare. Dagligen hör vi dessa berättelser runt om i vårt land som drabbar äldre.
    Kristdemokraterna som säger sig stå på de äldres sida kan såklart inte med hedern i behåll stödja detta ofog!
    Kristdemokraterna säjer sig vilja skydda våra äldre. Bra, gör det då. Även i denna frågan. Annars är Kristdemokraterna inte ett seriöst parti.

Lämna ett svar till Nisse Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.