Jag hoppas att flera av er tillhör de nyttiga idioterna

Om ni undrar vad jag menar, så pratar jag om det jag skrev om den trettonde mars i år, under rubriken Är du maktens kritiker, dräng eller nyttiga idiot? Klicka här för att läsa den texten. Rekommenderas.

Om ni tillhör maktens nyttiga idioter, så går ni makthavarnas ärenden utan att reflektera över det eller utan att ens veta om det i vissa fall, enligt den teorin jag refererade till i mitt inlägg.
Om ni däremot tillhör maktens drängar, går ni medvetet makthavarnas ärenden utan kritiskt tänkande.
Ingen av er lär tillhöra maktens kritiker. De intar nämligen generellt en kritisk hållning till makthavare och maktutövning och prövar alla dess yttringar, enligt ovan nämnda teori.

I och med att ni medverkat till att Fredrika skola kommer att stängas (Sluta genast upp med pratet om att "Ni har ju kvar skolan". Det är ju löjligt om ni ej begriper att elevunderlaget till året blir lite och ingenting!) och till att inflyttningen till byn omvandlats till utflyttning (Jo, vi hade inflyttning. Vi hade vänt trenden!) så har ni omintetgjort en begynnande blomstrande framtidsutveckling för den här delen av kommunen.

Som jag skrev i ett inlägg i min andra blogg (här): Rent hypotetiskt. Om någon vet att det ej är ekonomiskt försvarbart att stänga Fredrika skola förrän antalet elever är nere i cirka tio stycken och någon har som mål att göra just detta. Stänga skolan alltså. Vad skulle denne någon kunna göra då? Jo, vidtaga åtgärder så att elevantalet hamnar på den önskvärda nivån. Rent hypotetiskt alltså. (Eller?)

Jag hoppas innerligt, att åtminstone några av er var ovetande om vad ni gjorde.
Alternativet är bara för hemskt att tänka sig.

Därmed ej sagt att ni är utan ansvar.
Ansvaret bär ni på era axlar oavsett varför ni röstade som ni gjorde.

(Om någon ej begrep det, så adresserade jag inlägget till de som röstade i kf i november.)

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.