Jenka generationen har anpassat sig

Och för Greta-generationen är allt detta självklarheter.

Den senaste tidens lokalmedia har onekligen kretsat kring debatten om flyget. En stark röst höjs nämligen från många aktörer om rätten att få flyga skamlöst.

Detta är inget nytt. Senast under Almedalsveckan ägnade politiker, tjänstemän och näringsliv ten hel förmiddag åt att prata flygskam och hur dåligt det var.

190702 Almedalen

Men vem gillar inte att ta sig fram fort? Vem gillar egentligen att vänta? Kommer Norrlands välstånd och välfärd, som det låter, kollapsa om vi flyger mindre?

Kommer det bli tuffare i Norrland för våra lantbrukare om bränder och torka fortsätter i den takt som idag?

Åter till Jenka och Greta- generationen.

Unga idag vet mer om hur man lever hållbart än vad vi gjorde förr. Det är väldigt ocoolt att vara omedveten om klimatet. Idag tänker unga på hur man konsumerar, hur man reser och om deras nästa arbetsgivare bidrar till en bättre värld eller ej. Det ligger i 90 och 20-talisternas natur att anpassa sig. Vi har vuxit upp med den snabba informationen. Den globala uppvärmningen är en del av utbildningen i skolan nu. Så var det inte förr.

Detta menar jag, är en stor tillgång till vår potential att lyckas med den nuvarande omställningen som vi befinner oss i. Att lägga fokuset på att flyget står för 2-3 procent av de totala utsläppen är bara kontraproduktivt och förvirrande. Att flyga är väldigt utsläppsintensivt, det är fakta. Dessutom finns höghöjdseffekten och miljövänliga resealternativ. 

Med det sagt så kan saker och ting ändras och flyget kan snart blanda in mer biobränsle i tanken och gå på el. Och visst kan man också unna sig eller vara i behov av en fossilresa då och då för något ändamål. Däremot har en ökad medvetenhet hos alla lett till färre flygresor. 

Källa

Men varför ska jag sluta flyga när ett svenskt lastfartyg bränner tonvis med råolja dagligen säger du som minsann sett de där uppmärksammade Facebook klippet!!??

Låt oss förtrösta, den kommersiella sjöfarten stod 2016 för 488 000 ton CO2 ekvivalenter och inrikesflyget för 522 000 ton co2 ekv (Källa SVT). Oavsett detta är frågan: Kan man sluta att bry sig om sina egna val för att utsläpp inom sjöfarten eller gruvbranschen minsann fortfarande släpper ut? Som om dessa aldrig någonsin kommer förändras eller bli fossilfria? 

Vad gäller sjöfart så finns både prototyper på nya segelfartyg med batteridrivna motorer och entreprenörer som använder det gamla. Tre killar från Holland driver nu en logistikfirma med gamla segelfartyg från 1800 talets slut som lastar 70 ton och fungerar alldeles utmärkt. Resan tar 5-7 dagar längre.

Miljöpartiets reduktionsplikt gör att mer och mer biobränsle/ skogsråvara blandas ner i tanken. Men flyget klarar sig från denna då flyg kan välja att tanka i ett annat land.

Elektrifiering av fordonsflotta och gruvdrift pågår samtidigt. Studier pekar på att 7600 svenskar dör i förtid pga kväveoxider och partiklar. Särskilt problematiskt har detta varit nere i gruvorna. Idag är New Boliden på väg att bli världens renaste gruvbolag. 

Dagens Industri

Visst, en och annan organtransport måste med första möjliga flyg. Men en och annan persontransport kan säkerligen göras med tåget utan att Norrland och våra flygplatser går under. 

Våra utsläpp idag märker vi inte. De ger konsekvenser långt in i framtiden.

Jag tror att de flesta vill göra rätt för klimatet och göra rätt för Norrland. Men beteendeförändringar är jobbigt och skapar osäkerhet.

Slutsatsen:
Nu behövs gemensamma krafter och bred politisk konsensus. Konsensus om att vi behöver göra både livsstilsförändringar och hitta nya affärsmodeller. Att fortsätta göra som vi alltid gjort är inte lösningen och alla måste bidra. Alla har en roll att spela i omställningen. 

Tills vidare, låt oss ”unga” ha lite flygskam, vi har trots allt mycket att tänka på så här i kölvattnet av den långa fossilfesten som varit!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.