Modebrud.se

Allt du behöver veta om kylningen NYA BAG DOMINERAR DIN INSTA-FEED RN

Av , , Bli först att kommentera 0

Din första tanke var probs, ”vad är det?”, Följde kort efter, ”hur får jag en?”. Welp, undrar inte längre, för vi fick svaren.

hs-2

 

Det nya varumärket på blocket heter Alt. Armor, som specialiserar sig i TDF monogrammed läderväskor som inte kommer att bryta mot banken. Och med priser från endast 149 $, är det ingen överraskning att de redan har sålt ut.

En av de fyra vännerna bakom det nya varumärket är Cosmos egen redaktionella koordinator Josh Joynes. Så vi satt naturligtvis med honom för att prata om hur det verkligen är att starta ditt eget företag, tillsammans med några användbara tips som han kanske har för andra som vill göra samma sak.

”Att starta ett företag är inte lätt,” bekänner han, ”och vi är alla så tacksamma att vi har varandra, för att vi alla tar med någonting till verksamheten. Vissa av oss är mer kreativa och designorienterade, medan några av oss förutser siffror och övervakar budgetar. För att starta ett företag måste du verkligen se till att du ger alla delar av ditt företag den tid och den uppmärksamhet det behöver – från förpackning till trycktäckning, måste någon vara överst på den. ”

”Vi fruktade mest att trenden och marknaden hade varit mättade, så vi spenderade lite tid över ideen. Men baserat på det överväldigande svaret, och säljs ut ur ”Initial Bag”, har den rädslan blivit befriad och vi är så glada över framtiden. Vi kan inte vänta med att fortsätta att designa nya produkter och experimentera med monogramming av metall. ”

Bli först att kommentera

Melbourne ends its spring fling as fashion week blurs the seasons

Av , , Bli först att kommentera 0

Melbourne is known for having four seasons in one day, and finally it can say that about its September fashion week.

1500353699910

The City of Melbourne has dropped the ”spring” in its upcoming fashion week to reflect the shift to more tran-seasonal dressing, although spring racing and summer collections will still feature prominently.

The move has the strong support of designers such as Rosemary Masic​, of Nevenka, who said the blurring of the seasons in fashion was one of the reasons she opened her own store, in Howey Place, seven years ago.

Over seven days and nights, Melbourne Fashion Week will host more than 150 events, including many that are free to the public.

The event will centre around Melbourne Town Hall but events will also take place at key places around the city, including the opening night Emporium parade under the stars on Little Bourke Street.

Due to construction in the City Square for Melbourne Metro, the festival forecourt will see areas of the Town Hall play host to free DJs, live music, and hair and make-up stations.

The festival will also continue its focus on sustainable fashion, with many of the featured designers part of the ”slow fashion” movement.

Masic said although fashion weeks encourage consumers to buy new seasons’ clothing, it’s up to customers to invest responsibly in their wardrobes.

Despite the tough retail climate, Masic said Melbourne designers and stores have an opportunity to succeed by offering great customer service and a point of difference in their product.

The shift to an edgier image for Melbourne Fashion Week will also see the event host a gala dinner on September 2 that will showcase the work of Australian ex-pat designer Martin Grant. The event, to be created by the team behind Tasmania’s Dark Mofo festival, will have limited tickets available for purchase.

Bli först att kommentera

Efter 242 år berättar Birkenstock på Paris Fashion Week

Av , , Bli först att kommentera 0

Det tyska hälsokonmärket Birkenstock är lite som en kale. Det är varken glamoröst eller exotiskt – ingen sparris, ingen quinoa – men det gör att folk mår bra, nästan dygdiga. Eftersom de vet är det bra för dem.

1da5729745d566ec9c2a6e6b802d8a0f
I går kväll i Paris var det här otroligt äckliga tyska varumärket (som grundades 1774) gjort någonting ganska oväntat. Det höll det som måste ha varit ett enormt dyrt showcase och fest i Tuileries trädgårds temporära utställningsrum. Det fanns en målbyggd paviljong, alla tallgångar och lugnande växtarrangemang. Det fanns en non-stop-show på 40 modeller med 115 olika Birkenstock-stilar. Caroline Issa svängde runt Issa-ishly fotograferas i en av dem. Det fanns massor av hälsosam och god mat (även om ingen kale som jag observerade), mycket mindre hälsosam dryck, plus picknickbord för att konsumera den. Det fanns även ett urval av Birkenstocks framgångsrika linje av korkfundament, läderstoppade sängar (vem visste?) För att överväga en post Birkenstock-titta på tupplur.

Så, som, vad? Varför försökte Birkenstock hålla sin praktiskt taget fot i dörren till Paris Fashion Week? Företagets hale och hjärtliga VD Olivier Reichert svarade sålunda: ”Vi har varit i modebranschen i så många år redan! Gå runt och fråga varje toppfotograf och stylist, de har alla på Birkenstock … ”
Det är sant. Massor av människor, oavsett jobb, bär Birkenstock. Men försökte han lägga till en modepatina till varumärket?
”Vi går inte in på arenan med de stora mode varumärkena,” svarade Reichert. ”Vi försöker bara öppna ett utrymme för att människor ska koppla av och ta en drink. Vi vill gå med i familjen, låt dem kolla vår nya samling. Men vi är inte på väg att driva mode mer – vi är okej, var vi är. ”
Birkenstock producerar för närvarande 1800 stilar av skor och är ett stort och kraftfullt framgångsrikt företag. Det behöver inte modevärlden att trivas. Sista nattens händelse föreslår dock att skölden av skodon har ambitioner för en subtil ompositionering: fortfarande hälsosam, fortfarande dygdig, men med en ny underton av lyxighet också. Mer avokado.

Bli först att kommentera

Inuti bröllopet som skakade den brittiska monarkin

Av , , Bli först att kommentera 0

Världen visste att bröllopet kom fram långt innan datumet meddelades: när Storbritanniens kung Edward VIII abdikerade i slutet av 1936 – blev prins Edward, Duke of Windsor – berättelsen om hans förhållande till en skilsmässad amerikansk kvinna, känd som Wallis Simpson, hade varit Brygga i månader. Som TIME förklarade då hade pressen för det mesta givet kungen den traditionella respektfyllda bredden på ämnet när han kom till tronen i början av 1936, förutsatt att han skulle fortsätta sitt ”privata liv” som många andra kungliga hade gjort genom historien, Men han spelade inte med sig genom att hålla sitt förhållande den nödvändiga halvhemligheten. Eftersom kungen inte kunde gifta sig med någon som hade varit skild, skulle deras förhållande sluta eller hans regeringstid skulle. Han valde det senare, ett chockerande tillräckligt beslut att tjäna personen bakom valet titeln TIME: s första årskvinna av året.

amy2-1496437010
Trots det fanns tvister som skulle lösas innan paret kunde fortsätta med sina liv. Skulle den kungliga familjen erkänna äktenskapet? Skulle hertigen nya fru erkännas som hertiginna? Skulle paret tillåtas att återvända till U.K., och om ja skulle hertigen kunna tjäna monarkin på något sätt?
En kompromiss av sortering uppnåddes i mitten av 1937, men hertigen av Windsor fick lite som han ville ha, och ett datum sattes: den 3 juni 1937 – 80 år sedan den här lördagen – de skulle gifta sig i Frankrike.
I musikrummet hade ett altare blivit omedelbart improviserat på en gammal ekbröst som stod på ett guldkors och två gula tapers. Därifrån stod rektor R. Anderson Jardine i en ren vit överskott och väntade på det största ögonblicket i sitt liv. Iögonblickad, hertigen av Windsor trädde in en stund senare, åtföljd av hans elegant preparerade bästa man, Major Edward Dudley (”Fruity”) Metcalfe. Medan organist Dupré spelade marschen från Händels Judas Maccabeus, kom in (Bessie) Wallis Warfield (Spencer) (Simpson) på den trogen Herman Rogers arm. Hon hade på sig en klänning som de flesta amerikanska varuhusen snart skulle presentera: Mjukt blå crepe med en knäppt knäppning, en haloformad hatt av samma färg, skor Och handskar att matcha. Vid halsen var en enorm diamant- och safirbrosch. Fru Warfield bar en bönbok, hade ingen bukett men hade en stor lavendelorchid i hennes midja.

Bli först att kommentera

Johanna Ortiz on what to remember when buying your wedding dress

Av , , Bli först att kommentera 0

The fashion designer of these epic bridal gowns has some wedding dress advice for you. Her exclusive bridal line has launched on Moda Operandi.

Johanna Ortiz on what to remember when buying your wedding dress

Why a wedding dress line, and why now?
“Every time, more and more women are seeking versatility and ease, and having a chance to shine with more than one dress. Many clients started asking for custom Johanna Ortiz’s wedding dresses; I wanted to start embracing the details and love what goes into designing and crafting a wedding gown.”

Had you worked on wedding dresses before?
“I as a designer and woman have always been moved into this passionate and special creative process. I’ve always liked to design statement, luxurious dresses, so bridal just an exciting part of it.”

How is the approach to wedding dresses different to ready-to-wear?
“The challenge in brides is keeping femininity and elegance while adding romance. Everything has to be in balance; too much volume, or to sexy, or to simple doesn’t work for me. The creative process behind applies similarly to bridal and results in designing dresses that are elegant, festive, feminine and why not sexy.”

What is something that is overlooked with a wedding dress?
“We want our brides to feel ‘bridal’ and elegant but be equally ready to celebrate. Separate pieces are ideal because they guarantee comfort and more laid back possibilities throughout the day or night.”

What do you think differentiates your wedding dresses?
“I feel that all JO Brides are in search of a sort of ‘unexpected romance’. That is, effortlessness through a romantic, statement, and non-traditional dress that talks festiveness without losing sight of elegance.”

What is one piece of sartorial advice you’d like to give a Johanna Ortiz bride?
“Always look for a dress that not only enhances your body traits but also shows your style and personality…”

Bli först att kommentera

Oscar de la Renta has made a Carrie Bradshaw wedding dress

Av , , Bli först att kommentera 0

Spare a thought for those of us who are getting married this summer and have already bought a dress…

Oscar de la Renta has made a Carrie Bradshaw wedding dress and we need it
Oscar de la Renta, who as any good SATC fan will know, designed some of the show’s dreamiest looks, has made a dress inspired by Carrie’s opening credits look.
It’s not for the faint hearted or the super traditional bride, but there is no question that this look brings Carie’s aesthetic bang up to date, with a 21st-century twist.

The dress was debuted New York Bridal Week by creative directors Laura Kim and Fernando Garcia. They said that they had taken inspiration from SJP’s black and white Met gala dress.

We can see the homage to the Met Ball dress, but let’s be honest, with the full tulle skirt and tight semi-sheer top, the bridal gown is pretty much the sexier older sister to Carrie’s pink and white number.

We’re going to put it out there. We like the Oscar creation even more than the dress that Carrie actually got married in, which (as if you’ve forgotten) was a strapless Vivian Westwood dream.

A new initiative has been launched in Saudi Arabia’s Jeddah, which recycles wedding dresses by lending them for free to other brides.

The initiative is aimed at reducing the wedding costs. It’s also hoped the scheme will help to reinforce the notion of keeping it simple and away from extravagance.

The Bride’s Exhibition currently offers more than 600 wedding dresses and a selection of accessories, crowns and shoes that are also loaned at no cost to brides.

Bli först att kommentera

Ivanka’s line is being quietly sold under new name

Av , , Bli först att kommentera 0

IVANKA Trump’s image-damaged clothes are being quietly sold under the name of another brand, the first daughter’s manufacturer said.

Ivanka Trump wears an outfit she designed as presents her 2012 collection. Picture: Mary Altaffer
Florida-based Stein Mart, with 290 stores in the South and Midwest, has been selling Ivanka’s goods with the label Adrienne Vittadini Studio, Business of Fashion reports.
G-III, the company that makes and distributes Ivanka’s line, admitted to the switcheroo without telling Ivanka — and vowed to get her name back on the apparel.

“G-III accepts responsibility for resolving this issue, which occurred without the knowledge or consent of the Ivanka Trump organisation,” a G-III rep told the fashion website.
“G-III has already begun to take corrective actions, including facilitating the immediate removal of any mistakenly labelled merchandise from its customer. The Ivanka Trump brand continues to grow and remains very strong.”

Ivanka’s clothing has taken a beating since her dad was elected president, with big-name retailers like Nordstrom, Neiman Marcus and Shoebuy.com dropping the first daughter’s apparel.
Such brand substitutions are within the law, as long as records of the switches are kept.
“US textile product labelling laws allow substitution of labels, so long as the entity making the substitution is identified on the new label and keeps records for three years,” said Susan Scafidi, a professor of fashion law at Fordham Law School and founder of the Fashion Law Institute.
“This is mostly for supply chain tracking reasons. All of the other required information on the label — fibre content, country of origin, etc. — must be maintained.”

Bli först att kommentera

Starkare kvinnor genom mode

Av , , Bli först att kommentera 0

Rose s Fashion House i Taos har en mysig, men trendiga känsla att det med en bekväm skinnsoffa under ljuskrona lampa, Audrey Hepburn affischer med skyltdockor klädda med nior i hattar och gnistrande smycken.

Rose Martinez is offering elegant clothes and shoes in her Rose’s Fashion House store in Taos.

Du kan bläddra bland rack och hyllor eller bara sitta och ha en bra chatt med ägaren, Rose Martinez.

Martinez säger att hon har alltid varit intresserad av kläder och design, men det var inte förrän ett år sedan att hon kunde föra henne drömprojekt, hennes egen ”hus av mode” till liv.

Hon har Inspirerande skyltar överallt, såsom ”Framgångsrika kvinnor fortfarande har sina fötter på marken, de har bara bättre skor.”

Och medan du kan hitta skor av många olika slag på Rose Fashion House, höga klackar är i majoritet.

”Vissa är riktigt bekväm,” Martinez sade assuringly. ”Låt dig inte skrämmas av höga klackar. När man vänjer sig dem, behöver du inte ens märker att du har dem på.”

Rose s Fashion House har en eklektisk inventering, främst på den eleganta sidan. Det finns kläder för speciella tillfällen, som balklänningar, samt arbets ensembler, blusar och kjolar.

Martinez fyra barn bor i Taos, Albuquerque, Las Vegas och Colorado Springs.

För Martinez, är det bästa att ha sitt eget företag den flexibilitet som hon har med sig.

”Jag kan markera en specialtillbehör eller fokus på hur det passar en klänning”, sade hon. ”Jag kan flytta objekt runt, leka med dem. … Framgången för min verksamhet är i mina händer, och det är en kraftfull sak.”

När det gäller den mest utmanande delen, medger hon att det har varit att främja butiken och förstå hur man nätverk.

Hon har nyss gått Las Comadres i handel och anser att det är en av de bästa affärsbeslut hon någonsin gjort.

Bli först att kommentera

Cinderella Project värd lokal balklänning förebådande

Av , , Bli först att kommentera 1

Cinderella projekt av Monroe ger lokal junior och senior flickor balklänningar, samtidigt som man bygger själv – känsla, själv – förtroende och vikten av att ge tillbaka till andra. I sitt sjunde år, är Cinderella projekt av Monroe värd sin årliga klänning giveaway på lördag, 11 mars kl Monroe Civic Center från 09:00 fram till middagstid. Förebådande är öppen för alla high school juniorer och seniorer med en giltig skolan ID eller annan form av registrering. Varje flicka tilldelas en personlig shopper, en Cinderella Project volontär, för att hjälpa plocka ut en klänning och prova klänningar. Cinderella Project samlar klänningar under månaderna fram till giveaway, som sponsras av Raising Cane s och Cross Keys Bank och partners med Herringstone Boutique, Eleven 26, K – Sera, Rodeo Boutique och D & D Dry Cleaners som hoppar av punkter. Cinderella Project startades i Baton Rouge i 2008 och har sedan dess förgrenat sig vara statewide, med kapitel i Lafayette, Shreveport, New Orleans och Monroe. Det är en helt 100% frivilligorganisation och är starkt beroende av donationer för att betala för lagring, rack för klänningar och andra kostnader under året.

2017+project+cinderella

El Dorado Kansas Association for Youth Club, som sponsras av Heather Fangmann värd en framgångsrik Butler County Dress Day på EHS. Flickor kunde gå på röda mattan när de kom in i hallen från den västra ingången och kolla in ett brett urval av balklänningar, liksom skor, smycken och andra tillbehör för den stora natten.

Nästan 50 flickor från El Dorado, Augusta, Remington, Burns, Douglass, Andover Central, Circle och Flinthills skurade genom en stor samling av klänningar som har samlats in genom donationer, varvet försäljning och andra medel. Fangmann sade hon har samlat dem för ett par år nu. Totalt 29 klänningar påstods vid evenemanget.

Bli först att kommentera

DO’S AND DON’TS OF INTERNING IN THE FASHION INDUSTRY

Av , , Bli först att kommentera 0

So you’ve landed your dream internship in fashion and now comes the real challenge: acing it. In an industry that values working your way to the top, your performance will pave the path for your future career, so it’s important not to let any opportunity go to waste. Below, 10 do’s and don’ts for any intern entering the fashion industry.

1) DO research before your first day.

Before you arrive to your first day of interning, it’s important to prepare in any and every way possible. Do as much research about your company, its employees and most importantly, the supervisors you’ll be directly interning with. You should know the names of everyone from the founder to the CEO to the people you’ll be reporting to, etc. It’s also good to do a quick search to see if your brand or company has been in the news recently, so you’re informed and ahead of the curve. Google, LinkedIn and social media are your friends here, take advantage of them before you arrive.

2) DON’T go overboard with your outfits.

You love fashion, everyone can already tell this because you’re there for the internship, so please don’t think you need to show up looking like you just stepped off the runway at Paris Couture Week. Dressing well and showing off your personal style is a good thing, but keep in mind you’re at an office and there to intern which can

3) DON’T be afraid to ask questions.

You’re there to learn, you shouldn’t already have all the answers on your own. It’s better to ask a question than to try to do something and end up doing it very wrong. Your bosses will appreciate you taking the time to make sure you execute your tasks the right way, instead of just trying to get them done.

4) DO every task with enthusiasm.

No task is too small. If you’re going into this internship expecting to be sent to Paris like Lauren Conrad on The Hills or sit front row at New York Fashion Week, I’m just going to break this to you gently now: these things are not going to happen. As an intern you have the opportunity to learn everything from the ground up, that means you’re putting in hard work—it’s not your time to reap all the glamorous fashion perks just yet.

Bli först att kommentera