Hört fel ??

Är det verkligen sant,som jag hörde på lokalnyheterna, att där är 2000 människor anställt till att hantera fakturor i Umeå kommun,även 200 är väl i överkant.500000 i straffränta betyder att någon inte sköter sitt jobb,hur svårt kan det vara att betala ”sina” avier som vanligt folk.
Och nu undrar jag hur många ”fakturanisser” vi har i Nordmalings kommun?? någon som vet ?

En kommentar

  1. Elizabet Westerlund

    För att kunna hålla ett flöde i ekonomin behövs det många som har möjlighet att hantera fakturor. I Nordmalings kommun finns ingen som enbart är anställd för att hantera fakturor. Däremot ingår det i mångas arbetsuppgifter att ta emot, kontera och betala fakturor. Ju färre som kan hantera och kontera fakturor desto längre väntetider och större möjlighet att någonting blir liggande obetalt. Totalt i kommunen finns cirka 675 anställda (huvuden). Av dessa kan alla chefer (ett 30-tal) samt de flesta tjänstemän, handläggare och administratörer betala eller kontera fakturor. Det finns inga siffror på detta men uppemot 100 personer. Fakturor måste alltid först mottagsattesteras av en person respektive beslutsattesteras av en annan person (ofta en chef eller ansvarig för kontot, det finns alltid en reserv enligt delegationsordning). För att kunna beslutsattestera krävs det också att personen har någon slags insikt i verksamheten. Det skulle exempelvis vara svårt om någon från barn- och utbildning attesterade en faktura som tillhör äldreomsorgen. Det finns även ett ekonomikontor plus andra slags handläggare som hjälper tjänstemännen med hur man fyller i fakturor m.m.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.