Eftertanke i valtider




Nära till hands att eftertänka kring ligger förstås valrörelsen, det återkommande fenomen som gör politiken galnare än någonsin. Nytt för den här omgången är reklamens och PR-byråernas totala genombrott. Allt mer standardiserade budskap förpackas och säljs med samma metoder som det konkreta fläsket ute i frysdiskarna. I förbifarten förvandlas vi väljare till konsumenter på jakt efter det bästa erbjudandet och det viktigaste val vi har att göra banaliseras till bara ett bland alla andra på marknaden.

Varför ska det vara självklart att jag som väljare bara intresserar mig för det som är mest gynnsamt i kronor och ören för just mig i just min situation och just nu?

Mellan blocken skiljer en verbal avgrund och ett sakligt krondike. Men visst lever ideologierna ändå, åtminstone på allianssidan. På annat sätt går det inte att förklara den ena korkade privatiseringen efter den andra. Den senaste i branschen – bilprovningarnas eventuella mångfald – måste ju bli ett klassiskt exempel på en lösning som söker ett problem.

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.