Andreas Terner, nöjesreporter

Dagens media

Yahh! Soulja Boy tell em! Yahh!

Nä, det handlar inte om Tito. Däremot borde det finnas en domstol även för våldtäkter i åsiktsformat. På nöjessidorna i Dalarnas Tidningar mumlar en lokal rapartist – Follow Him To The End Of The Desert – obegripligt trångsynt om hiphopgenrens mer publika ansikte. Eller ’mainstream-skiten’, som han kallar den.

Texten går, om jag förstår den rätt, ut på att underkänna all kommersiell hiphop och samtidigt peka ut dess lyssnare som ’hemska’. Definition på vad som menas med mainstream saknas, och några namn nämns inte. Men man får väl anta att syndabockarna är de gamla vanliga. 50 Cent. Ying-Yang Twins. Chamillionaire. Och alla andra som råkat haffa en radiohit de senaste fem åren.

För att sauvera sina läsare undan detta vidriga pengamonster passar krönikören på att tipsa om några ’artister ni bör lyssna på, köpa till de som har skrivit mainstream-skit på önskelistan’.

De heter saker som Sage Francis, Non Phixion, Sole, Jedi Mind Tricks och Buck 65. Som av en händelse närmar sig samtliga hiphopen, precis som krönikören själv, med ett förhållningssätt som bygger mer på ideal från rockmusik än såna från soul och rnb. Som av en händelse rappar de alla om seriösa saker. Politik, orättvisor, klimathot och regnskog. Som av en händelse skulle de aldrig få för sig att skryta om sina ekonomiska tillgångar. Och som av en händelse är de alla vita.

Jag behöver väl knappast gå över ån efter vatten att hälla på kvarn, men vi kan väl skala ner texten till sin kärna:

1. Krönikören tycker att artister som vill tjäna pengar är dåliga per definition. Oäkta. Haha.
2.Krönikören lyssnar på artister som är mindre kända och mer balla än de som spelas i publik radio och genom att nämna deras namn i en tidning blir han nästan lika cool själv.

Visst, att lyfta fram oetablerade akter har ett viktigt värde inom musikjournalistiken, men när det enbart görs på bekostnad av billiga och slentrianmässiga poänger vill jag inte vara med längre.

Slutsats: Vakna upp och lukta på kaffet.

– – – – – – – – – – – –

Brittiska tv-kanalen E4:s succéserie Skins har äntligen rullat in på andra säsongen. För er som missat den ber jag att få tala om att det nog rör sig om den mest sevärda kartläggningen av brittisk ungdom sedan Sky TV:s fullomentär ’Ibiza Uncovered’ från 1998. Första avsnittet visades i England i går och här er trailern som ska bidra till att tv-tisdagarna i vår blir synonymt med annat än Prison Break. Ni som gillade svenska Spung och behärskar det här med torrents lär få svårt att hålla er borta.

– – – – – – – – – – –

Slutligen: den 50:e amerikanska Grammy-galan gick av stapeln natten till i går. Laddade ner första halvan, kollade ett par habila framträdanden från Kanye West och Alicia Keys, men fick nog när Tina Turner äntrade scenen i silverfärgad sparkdräkt och sen aldrig verkade ta sig därifrån igen.

Den mest underhållande sekvensen inträffade ändå innan själva galan på den röda mattan, där två stolpskott till reportrar skulle intervjua Fergie. Roliga ringsignalsrapparen Soulja Boy steppade nämligen förbi för att få sig en skymt av sångerskans urringning. Och stannade kvar lite längre än vad seden bjuder. Kul även när Fergie lackar på reporterns mossiga fråga om hur hon hamnade i Black Eyed Peas.

/A.

8 kommentarer

  1. Follow Him To the End Of the Desert

    Jag vet vem den där Follow Him… är, han ger sig på varghatare och allt annat han finner fel. Sjukt, med tanke på att det inte alls är hiphop. Hur vågar han tipsa om raka motsatsen till det du skriver om? Hur kan nån vara mer trångsynt än dig? Hur som helst: Fin Blogg! Om du hittar tillbaka till Borlänge från ditt New York ”state of mind” kanske vi syns över en bira?(nu fick du nåt att skriva om)

  2. Villus

    Kängor, matnyttiga tips och betraktelser om vartannat! Ett riktigt bra inlägg måste jag bara påpeka, för att smeka ditt ego lite lätt. Höjdpunkten i texten var:

    ”…men fick nog när Tina Turner äntrade scenen i silverfärgad sparkdräkt och sen aldrig verkade ta sig därifrån igen.”

    Jag garvade gott! Hon är lätt att sparka på, men vissa personer förtjänar det utan tvivel. Man undrar varför inte Tina Turner, och andra dinosaurier från underhållningsbranschen inte kan dra sig tillbaka, trilla av pinn eller helt enkelt checka in på Fallen stars-ålderdomshem.

  3. Andreas Terner

    Follow… : Kul att du tar dig tid att svara, och visst, dricker gärna en öl om jag har vägarna förbi.
    Inlägget var inte menat som ett personligt påhopp. Det är tankegångarna kring ’mainstream’ som något fult och ovärdigt jag blir lite sne på. Att föra en debatt på just dessa (tråkiga) premisser handlar trots allt – vare sig du vill inse det eller inte – om något mer än bara den personliga smaken.

    Villus: De hänger sig fast, lite som Wallander-filmer i en TV4-tablå!

  4. Follow Him To the End Of the Desert

    Ja, ja… det liknar ju mer ett personpåhopp när du vrider på sanningen… T.ex så framgår namn, alla jag rekommenderar är inte vita, he he, nog för att det är oviktigt. Plus att de flesta jag rekomenderade lever på sin musik(pengar=dåligt?) etc. Jag tog det inte så hårt som det kanske framgick i min kommentar, förutom dessa faktamissar. Jag ville bara med min krönika visa att mainstreamen inte är sista utvägen, sen om det gör mig cool, fine. Fan, Aesop Rock tillhör väl t.om mainstreamen nu? Jag hatar inte honom… än.

  5. Per

    Hoppar på diskussionen en vecka för sent, men men…

    Nu har kanske krönikören en rockbakgrund och säkert många andra som hyllar den typen av alternativ hiphop, men den ursprungliga konflikten kommer väl egentligen från diskussionen kring kommersiellt vs. underground som rasade under nittiotalet. Då var ju underground ett honnörsord, framförallt bland östkustrappare (även om många rappare som svängde sig med det tjänade hyfsat med pengar).

    I slutet av nittiotalet svängde rapvärlden, som du säkert vet, till att bli vad den är idag och jag tror att åsikter liknande krönikörens är ett uttryck för en svårighet att anpassa sig till ett nytt hiphopklimat. Jag har träffat många som har lyssnat på hiphop i 15-20 år som knappt har plockat upp ett album släppt efter millenieskiftet.

    Detta gäller även bland rapparna, se bara på KRS-1 som gick ifrån att vara hyfsat relevant till att enbart vara patetisk.

    Undergroundgrejen var (och är till viss del fortfarande) extremt stark i Sverige, med fyra element, hiphopjams och hela köret och när såna här krönikor dyker upp är det oftast ett utslag av att författarna har vuxit upp med den svenska nittiotalshiphopen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.