Flow tillståndet eller meningen med livet

Flow tillståndet eller meningen med livet .

Vilka möjligheter erbjuder skolvärlden i synnerhet och de resterande institutionerna i allmänhet, dess deltagare, vuxna så väl som ungdomar att uppleva den utvecklande, kreativa och t.o.m i fysisk bemärkelse, hälsonödvändiga tillståndet Flow?

Läs och begrunda.



"Syre för själen 

Patienterna visade tecken på ”generaliserat ångestsyndrom”, en psykisk störning som drabbar omkring 3 procent av den vuxna befolkningen. Enligt den amerikanska psykiatriska handboken DSM-iv {Diagnostic and statistic manual of mental disorders} kan det innebära ett allvarligt problem om man uppvisar tre av följande sex symptom:
• Är rastlös, uppskruvad eller på helspänn 
• Lätt blir uttröttad 
Har koncentrationssvårigheter eller känner sig tom i huvudet 
• Lätt blir irriterad 
Känner muskelspänning 
Lider av sov störningar 
De här männen och kvinnorna var som hämtade ur handboken. En person som tidigare hade glidit igenom livet med jämnmod kände sig nu »spänd, ”ovanlig, arg och irriterad”. En annan beskrev sig som ”mer lättirriterad och rastlös” och hade lättare att tappa koncentrationen. Ytterligare en person klottrade ned denna beskrivning: ”Sovit dåligt, håglös, nervösare, mer på min vakt”. Några personer befarade att de höll på att få ett nervöst sammanbrott. 
Dags att besöka psykiatern eller få ett recept på ångetsdämpande medicin? 
Nej. Det var dags för de här personerna att låta Flow komma in i deras liv igen. På 1970-talet genomförde Csikszentmihalyi ett experiment där han bad folk att notera alla saker de gjorde som var ”icke-instrumentella’ – det vill säga små saker som de inte gjorde för att de var tvungna eller för att uppnå ett visst syfte, utan för att det var roligt. Sedan gav han dem följande instruktion: 
Från det du vaknar och fram till klockan 21.00 vill vi att du beter dig normalt och gör allt du behöver, men inte sysslar med något som är ’’lek” eller ”icke-instrumentellt”. 
Med andra ord lät han och hans forskningsteam deltagarna rensa bort Flow ur sin vardag. De som gillade vissa inslag i sitt arbete var tvungna att undvika situationer som kunde utlösa nöjeskänslor. De som njöt av krävande fysiska övningar fick hålla sig stilla. En kvinna älskade att diska eftersom det gav henne något konstruktivt att göra, samtidigt som hon fick tid att fantisera utan att känna skuld – hon fick bara diska när det var absolut nödvändigt. 
Resultaten lät inte vänta på sig. Redan i slutet av den första dagen märkte deltagarna ”en ökad tröghet i sitt beteende”. De började klaga över huvudvärk. De flesta rapporterade koncentrationssvårigheter, och ”tankar som går i cirklar utan att komma någonstans”. Några kände sig sömniga, andra var alltför uppjagade för att sova. Som Csikszentmihalyi skrev: ”Efter bara två dagars försakelse var den allmänna humörförsämringen så långt framskriden att det hade varit oklokt att fortsätta med experimentet.”
Två dagar. Fyrtioåtta timmar utan Flow försatte människor i ett tillstånd som var kusligt likt en allvarlig psykisk störning. Experimentet visar att Flow, den djupa känslan av engagemang som Motivation 3.0 kräver, inte är någon lyx. Den är en nödvändighet. Vi behöver den för att överleva. Den är själens syre. Och en av Csikszentmihalyi mer överraskande upptäckter var att människor har mycket lättare att komma i ett Flow-tillstånd på arbetet än på fritiden. Arbete kan till sin struktur påminna om andra autoteliska upplevelser: klara mål, omedelbar respons, utmaningar som är anpassade efter våra färdigheter. Och när det fungerar så njuter vi inte bara mer, utan vi presterar också bättre. Det är därför det är så underligt att organisationer tolererar arbetsmiljöer som berövar ett stort antal personer dessa upplevelser. Genom att erbjuda några fler Guldlocksuppgifter och genom att hitta sätt att släppa loss Sawyereffektens positiva sida, kan organisationer hjälpa sig själva och berika människors liv. 
Csikszentmihalyi förstod denna grundläggande sanning för mer än trettio år sedan, när han skrev: ”Det finns ingen anledning att fortsätta att tro att man bara kan njuta av ovidkommande lek’, medan de viktiga uppgifterna i livet måste bäras som ett tungt kors. När vi väl har insett att gränserna medan arbete och lek är konstgjorda, kan vi ta saken i egna händer och påbörja den svåra uppgiften att göra livet mer värt att leva.
Men om vi letar efter vägledning om hur detta ska göras på rätt sätt – hur man ska göra mästerskap till ett rättesnöre i livet – så kommer vi inte att hitta de bästa förebilderna runt sammanträdesbordet eller i ett kontorsrum en bit ner i korridoren.
Under en lunch pratade Csikszentmihalyi och jag om barn. En unges liv sprudlar av autoteliska upplevelser. Barnen kastar sig från det ena Flow-ögonblicket till det andra, upplivade av glädje, utrustade med möjligheternas förhållningssätt och hängivna som West Point-kadetter. De använder sina hjärnor och sina kroppar för att utforska och dra slutsatser från sin omgivning i en ändlös strävan efter mästerskap. 
Sedan – vid något tillfälle i livet – slutar de med det. Vad händer? ”Man börjar skämmas över att det man gör är barnsligt”, förklarade Csikszentmihalyi. 
Vilket misstag. Kanske är det du och jag – och alla andra vuxna som bestämmer över saker och ting – som är omogna. Det för oss tillbaka till Csikszentmihalyi tankar på tåget, när han undrade hur de vuxna kunde ha fått allt så om bakfoten. Våra livsomständigheter är kanske inte lika hemska, men iakttagelsen stämmer ändå. När barnen lämnas i fred, säger Csikszentmihalyi, så söker de Flow lika självklart som om det vore en naturlag. Det borde vi alla göra."

 
Men i dessa dystra, ytliga, konservativa retrotider tider präglade och indränkta i osäkerhet, och rädsla, betecknas kunskaper som Flow, med det vulgära och diffusa begreppet; Flum. Eller menade skolminister Jan Björklund, Flow,i sin vana trogen av utpräglad populism, att inte kunna differentiera begreppen emellan?
Vem vet!
Texten härstammar från den insiktfulla boken: Drivkraft, den överraskande sanning om vad som motivera oss. Av Daniel H. Pink. (Är författaren, rådgivare till Al Gore, och arbetar på en rad amerikanska universitet).
Mihaly Csikszentmihalyi: är professor i psykologi. Hans forskning erhåller vida internationell bekräftelse, tack vare hans arbeten om lyckan och kreativitet, men framför allt för upptäckten av Flow tillståndet.
Denna text frambragtes tack vare min vän Jari Aaltos tips om boken här ovan refererade.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.