Hur tidningen ska utvecklas för att överleva

Idag var tidningsgeniet Mackenzie Warren (Gannet) på besök i VK:s lokaler i Umeå. Han höll ett fullkomligt lysande föredrag på cirka 2 timmar om hur utvecklingen inom tidningsbranschen ser ut i USA och vad som måste göras för att tidningen ska överleva i framtiden. Överraskande nog var det rätt positiva signaler han förmedlade, det verkar inte vara så nattsvart som man kunnat annat i det stora landet i väst.

Så här beskrivs Mackenzie Warren av vår VD på VK:

"Mackenzie Warren är en intressantaste namnen i amerikansk media just nu. Han arbetar i ledningen för USA.s största mediekoncern, Gannet ,där han ansvarar för strategi och innehållsutveckling inom deras digitala produkter. Gannet-koncernen äger bland annat ettt 80-tal morgontidningar, flera av VK:s och VF:s storlek. De är även ägare till USA Today.
Mackenzie besöker Västerbottens Kuriren som enda mediehus på sitt Sverige-besök i september.

32-årige Mackenzie kommer att berätta hur Gannet arbetar och hur de satsar på framtiden, utvecklingstrender och utmaningar för både pappers- och digitala medier. Det blir ett spännande och intressant föredrag och en chans för oss att se hur de största agerar när intäkterna och läsarna flyr den tryckta tidningen.
Mackenzie är kanske mest känd som mannen bakom "Mojos", Moving journalists. När han var redaktör på Ft Mayers News-Press i Florida introducerade han ett helt nytt sätt att arbeta (Mojos) på med starkt fokus på utveckling av den lokala journalistiken.
Som om det inte vore nog: som 20-åring var han dessutom talskrivare åt  presidenten Bill Clinton. Han har även fått ett antal utmärkelser för sitt arbete med produktutveckling och innovation.
"

Under sitt föredrag belyste Warren några punkter extra mycket:

  • Watchdog-journalistik är alltid viktigt och bör vara centralt för alla dagstidningar.
  • Tidningens webb och pappersupplaga måste vara två skilda produkter. Om de är allt för lika kommer de att konkurrera med varandra och därmed sänka båda produkternas värde och status.
  • Crowdsourcing blir allt viktigare inom jounalistiken. Både för att hitta information och storys och för att bygga trovärdighet hos våra läsare.
  • Det är viktigt att prova nya idéer och att våga misslyckas. Om det är "förbjudet" att misslyckas kommer kreativiteten kvävas och idéerna går under i sin linda.

Skulle nog kunna skriva hur långt som helst  och forsätta ösa superlativer över denna fantastiska person men ska försöka hålla mig kort. Sammanfattat fick jag och många andra på redaktionen en hel drös intryck och idéer på hur vi kan arbeta med VK i framtiden.

Etiketter: , , ,

4 kommentarer

  1. Mikael "MMN-o" Nordfeldth

    Nämnde han något om finansiering också? Eller var det bara vad man bör rikta in sig på?

    Man läser ju ganska hemska saker om utvecklingen för ”micro payments” för nyheter och de giganorma koncernerna i bl.a. USA som tror sig inte kunna överleva i den digitala åldern utan sin kära exemplarförsäljning.

  2. Christoffer Larsson

    Svar till Mikael ”MMN-o” Nordfeldth (2009-09-25 17:15)
    Hans föredrag var mest inriktat på vad man bör sikta på rent innehållsmässigt och hur man bör arbeta med alla ”nya” redskap. Mycket handlade som sagt om att renodla produkterna och därmed lyckas öka upplagan eller få mer kvalitativa läsare vilket i sin tur leder till ökade annonsintäkter (tänk DI).

    Ja, ”micro payments” verkar inte alls vara melodin (för tillfället iaf).

  3. John

    Har som en parantes uppmarksammat en utveckling pa tidningarnas websajter som visar pa en typ av nyhetssandningar i stallet for traditionella artiklar. Ar det nagot som ar en fraga for framtiden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.