Bättre kollektivtrafik med större regioner
Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp har nyss mötts. Vår uppgift? Att ge förslag på hur kollektivtrafiken kan utvecklas i norra Sverige och hur länstrafiken ska vara organiserad i en region i Norra Sverige. Vi har redan i dag en bra kollektivtrafik i Västerbotten. Vi har ett bra samarbete med Jämtland, Västernorrland och Norrbotten. Med en s.k. Norrlandsresa kan länsgränserna korsas på en och samma biljett. Men det passageraren inte vet är att för varje gräns som finns så krävs det speciallösningar och särskilda överenskommelser mellan de olika landstingen/kommunerna och länstrafikbolagen. Det gäller upphandlingar av vilket bolag som ska köra bussarna, det gäller hur kommuner och landstings ska kompensera för eventuella underskott i trafiken, det gäller hur biljetterna ska utformas och vilka taxor det ska vara osv. En större region i norra Sverige handlar om att ta bort gränser. Det betyder mindre krångel och administration. Det blir billigare och pengar blir över som istället kan satsas på att utveckla trafiken.
Vid mötet deltog representanter från Region Skåne och Västra Götalandsregionen. Där har trafiken mer eller mindre exploderat sedan de bildade regioner. I Västra Götaland som tidigare bestod av fyra dåligt integerade länstrafikbolag har antalet resor ökat med över 20 % under de tio år de varit en region. I Norrland med våra stora avstånd måste vi få samma möjligheter.
Senaste kommentarerna