För vem är skolan ?

Ulf KämpebackEn fråga ….

Som även var aktuell när jag själv gick grundskolan, det är och har alltid varit så i Sverige att vi ska trycka in folk i fack, där vi ska höra hemma.

Det är mycket märkligt att detta fortsätter i det så ’öppna’ och fritänkande Sverige av idag, där det snart går att göra vad man tycker passar bäst själv, men inte i skolan känns det som.

Alla SKA gå ut med godkända betyg i alla ämnen eller i det såkallade grundämnen som finns, men inte mycket pratas om varför, jag själv under min skolgång skulle verkligen behövt få veta varför jag ska kunna vissa saker i livet, inte bara för att få en extra poäng eller liknande.

Det borde vara så att i det högre klasserna på grundskolan, fanns ett fokus på vad personen kanske skulle passa till för arbete, kanske starta eget, kanske jobba med barn eller fortsätta plugga vidare, alla kan ju inte bli samma sak det fungerar ju inte rent praktiskt heller i Världen.

Nä, jag tror på en ännu mer anpassad skola, där individen får ännu mer plats, det gör ju också att personer som behöver extra hjälp får det och personer som är mega begåvade får köra sitt race och kanske hamna på högskolan istället för nian, ingen kommer att titta snett eller tycka att någon är annorlunda om alla får vara annorlunda och inte stöpta i samma form.

Tack för mig denna morgon, nu ska jag ut i skogen !!!

Ulf Kämpeback
www.gronaker.se

En kommentar

  1. Nina

    Håller med, på 80-talet fanns ingen större upplysning i skolan, för att inte tala om studie- och yrkesvägledaren roll.
    Känner dock som blivande vägledare att det är på väg åt rätt håll, där rätt stöd och info. till eleverna, under pedagogiska former stärker dem att dels förstå vikten av att kämpa på i skolan, att kräva extra hjälp om så behövs samt grundläggande information om vad gymnasiet och högskola innebär och vilka ”skyddsnät” som finns för dem som av olika skäl inte klarar av grundskolan under de nio år man har på sig.
    Skolpersonalen har även blivit mer medvetna om elevernas olika förutsättningar och jag ser skillnader mot för 20 år sedan, då jag själv gick i högstadiet och resurserna för elever med olika svårigheter var mer än bristfälliga.
    Skolan var- och är beroende av ekonomiska resurser vilket naturligtvis är en viktig faktor, men allt handlar inte om pengar utan viktigt är hur skolan fördelar de redan befintliga resurserna och hur lärarlagen och övriga i skolan samarbetar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.